נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

4 סימנים לאבחון אנדומטריוזיס

המון פעמים נשים יחוו כאבים שונים, תסמינים וסימנים שיתערבו משמעותית בחיי השגרה שלהן ויפריעו להן בתפקוד השגרתי בחייהן. המון נשים יטעו להחשיב את זה כסימנים מקושרי ווסת או תסמונת קדם וסתית, אך לא תמיד המצב באמת כך. אחת מתוך כל 10 נשים חולה באנדומטריוזיס וההפרעות האלה לחייה הן חלק מהמחלה – רק שהמודעות אליה נמוכה, האבחון איטי וכתוצאה מכך גם הטיפול מאוחר ומגיע המון פעמים רק לאחר היווצרות נזקים לגוף. אז מהם כמה סימנים של אנדומטריוזיס שיכולים לעזור באבחון המחלה?

 

מה היא מחלת האנדומטריוזיס?

מחלת האנדומטריוזיס היא מחלה בה תאים של רירית הרחם יוצאים אל מחוץ לרחם, מצטברים וגדלים על רקמות שכנות ואיברים שונים בגוף ומדממים בעת הדימום הווסתי – דבר הגורם להידבקות וצילוק של רקמות, פגיעה בזרימת דם תקינה, הדבקה של איברים וציסטות מסוכנות שונות. חלק גדול ובעייתי במיוחד במחלה זו הוא שסימניה המון פעמים נתפסים כסימנים מוקצנים של מחזור או תסמונת קדם וסתית, כך שלא תמיד מגיע אבחון מספיק מוקדם – דבר שמשפיע על הטיפול ועל הנזקים שהצטברו בגוף. ניתן לקרוא עוד מידע באתר בריאת.

 

סימנים שיכולים להעיד על אנדומטריוזיס

●  דימום חריג

דימום חריג הוא מצב שמעט קשה להבין בו במקרים מסוימים, אבל יכול להעיד על אנדומטריוזיס. מדובר על דימומים חזקים בעת הוסת וגם על דימומים שונים לפני הווסת עצמה, או דימום וסתי לא סדיר ובלתי צפוי.

 

● בעיות במערכת השתן והעיכול

בעיות שונות במערכת השתן והעיכול יכולות להיות סימן המעיד על אנדומטריוזיס. זה כולל אבחנות שגויות של תסמונת המעי הרגיז – הסימנים המוצגים בתסמונת זו לעיתים מופיעים בעקבות אנדומטריוזיס, יציאות בלתי סדירות, נפיחות, ודלקות שונות וחוזרות של מערכת השתן (יחד עם כאבים שונים בעת מתן שתן).

 

● בעיות פוריות

בעיות פוריות בעקבות אנדומטריוזיס נפוצות מאוד אך רמת חומרתן תלויה במצב המחלה. נשים בתחילת המחלה לפעמים ידווחו על קושי בכניסה להריון אך לרוב יצליחו להרות ולעבור הריון תקין (תחת ליווי) בעוד שנשים בשלבים מתקדמים של אנדומטריוזיס המון פעמים לא יצליחו להיכנס להריון בקלות ובמצבים קשים גם לא יצליחו לקלוט עובר דרך טיפולים כמו הפרייה חוץ גופית.

 

● הופעת כאבים רבים

יחד עם כל הסימנים האלה, ניתן לשים לב ולזהות אנדומטריוזיס אצל נשים שנוהגות לדווח על כאבים שונים ולא פרופורציונליים. זה יכול להיות כאבי מחזור חזקים במיוחד עד כדי חוסר יכולת לתפקד באופן רגיל, כאבים לפני כל וסת ואחריה שאינם בעלי הסבר, כאבי גפיים תחתונות וגב מתמשכים בעת הווסת, כאבים בעת מתן שתן, קיום יחסי מין ועוד. כשמגיעים המון מכאבים אלה יחד יש סיכוי ממשי לאנדומטריוזיס.

 

לסיכום…

ישנם המון סימנים שונים לאנדומטריוזיס, והמחלה עצמה אינה קלה ורק יוצרת עוד נזקים לגוף עם התקדמותה. לכן חשוב ביותר לקרוא כמה שיותר עליה ובמידה ומופיעים סימנים למחלה, ללכת לאבחון אצל רופא מומחה, להתחיל טיפול כמה שיותר מהר – ולמנוע סיכונים מיותרים.

רופא