נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

5 סיבות ללכת למומחה בטיפול רגשי

בעבר הייתה סטיגמה שלילית על טיפול רגשי – הוא נחשב כתווית שלילית שמעידה על חולשה נפשית. אז היום כבר שנים שזה לא כך, ועדיין רבים מאתנו חושבים שאם אין בעיה מאובחנת ספציפי אין צורך ללכת למומחה בטיפול רגשי. הנה כמה דברים שלא ידענו ויעזרו להפריך את המיתוס

 

טיפול רגשי – מהו ומה המטרה שלו

יש מגוון סוגים של טיפולים רגשיים, כל אחד מהם מציע דרך אחרת לראות את הקשיים והמצוקות ולגשת אליהם ולבני האדם.

אצל מטפלים שמושפעים מהגישות הבודהיסטיות ומהתפיסה ההוליסטית שלהן, כמו מתן יהב טיפול רגשי הוא כלי לשחרור מהסבל הבלתי מוכרח. הם מאמינים שאנו לא חייבים לסבול, שסבל כרוך בתפיסת המצב ובדרך לגשת למציאות. ואם כך, הרי אפשר להשתחרר מהסבל וליצור מציאות בריאה, שלווה ומלאה מבפנים. מקורות האושר והסבל אינם חיצוניים לנו. להפך, עלינו לייצר לעצמנו מקורות אושר ולהשתחרר ממקורות הסבל שיצרנו בלא דעת.

כשאנו דנים במושגים כמו סבל ואושר, חשוב להבין שלא דווקא במצבים רגשיים שמוגדרים כהפרעות קליניות ניגש לטיפול רגשי. כי יש סבל נפשי שלא נכנס תחת קריטריונים של DSM ועדיין נוכח ומפריע לחיים.

 

מתי נפנה למומחה בטיפול רגשי? הנה 5 סיבות עיקריות:

  1. הפרעות פסיכולוגיות מאובחנות – כמו דיכאון, חרדה, התמכרות, הפרעת טורדנות כפייתיות או הפרעת דחק פוסט טראומטית. כל אלו הפרעות שאמנם מובחנות וניתנים להם טיפולים תרופתיים שונים, אך הטיפול האמתי והעמוק שמומלץ גם ע"י רופאים הוא טיפול רגשי – פסיכותרפיה, לשיטותיה השונות. טיפול מדיטטיבי מוכח כיעיל כאשר פעילות מרגיעה נמצאה כמסייעת להתמודדות עם הפרעות פסיכולוגיות גם במחקרים מערביים וכמובן בתורות המזרח
  2. תחושת בדידות – גם אם איננו מוגדרים כסובלים מהפרעת דיכאון זו או אחרת, אנשים ונשים רבים מדווחים על תחושות בדידות מכרסמות. עם השנים לומדים לברוח לעבודה, לחברים, לבילויים הריקניים. אבל התחושה הקשה לא מרפה מבפנים, ומי שקצת קשוב לעצמו חווה אותה במלוא העוצמה. בדרך הטיפול של מתן יהב הוא מכוון איך להתמודד עם תחושות בדידות עמוקות וקשות.
  3. תחושת שעמום – שעמום הוא אחת התופעות הנפוצות וגם הנחקרות ביותר בעולם המערבי, ולפי תיאורטיקנים רבים הוא אחת הסיבות שגורמות לקשיים ופתולוגיות נפשיות. בני ובנות נוער רבים מדווחים על תחושת שעמום. הקורונה הגבירה את השעמום כאשר וורקהוליסטים נותרו ללא עבודה… השעמום הפנימי הזה גם הוא ניתן להתמודדות
  4. דיכאון סמוי – דיכאון שקט, דיסטמיה. מצב שנפוץ בעיקר אצל גברים , אך לא רק, ובו דיכאון רוחש מתחת לפני השטח ותסמיניו הם בעיקר גופניים. האדם הסובל מדיכאון דיסטמי מתפקד כרגיל בעוד שבפנים הוא סובל מאוד.
  5. חוסר ביטחון עצמי – כמה פעמים אנו אומרים לעצמנו "אם רק היה לי הביטחון שלו / שלה… הייתי מצליח או מצליחה ל…" – עם טיפול רגשי עמוק ומיטיב נוכל לרכוש ביטחון עצמי גבוה ותחושת מסוגלות בחיינו.

לב