נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מי מממן טיפול פסיכולוגי אחרי הצבא?

בחברה הישראלית, בשונה מחברות אחרות, המעבר לשלב הבגרות הצעירה שונה מחברות אחרות, בין הסיבות הבולטות היא השירות הצבאי. הרבה חיילים מחכים ליום המיוחל – יום השחרור. זה היום המסמל את השחרור ממסגרת שהייתה מהנה עבורם, אך היא הייתה מסגרת חובה ומחייבים. יש חיילים החווים את השירות הצבאי כתקופה מעצמה ומלאה בחוויות ויש כאלה שיעידו על תקופה מאוד מאתגרת עבורכם.

 

שירות חובה הוא חובה

כל חייל חווה את תקופת השירות שלו קצת אחרת. עבור חלק מהחיילים השירות הצבאי היא התקופה היפה ביותר בחייהם ועבור אחרים מדובר על תקופה שהיה להם מאוד קשה לעבור וחוות. מה שמשותף לכל המתגייסים לשירות החובה היא שהבחירה בשירות אינה בחירה חופשית ואישית ובסופו של דבר, רוב הדברים המתרחשים בשירות שלהם הם בגדר חובה ולא בגדר רצון אישי.

כאשר משתחררים מהצבא ניתן לחוות חופש, דבר זה יכול להיות משמח מאוד עבור חלק מהחיילים, אך עלול להיות גם מאוד מלחיץ עבור חלק מהם, ולעורר תחושת חרדה, פחד וחוסר אונים. לרוב, חיילים בוחרים לטייל בשלב הרשון ומתמקדים בתכנון הטיול, אבל עבור חלק מהם מדובר על מצוקה ולחצים קשים המגיעים עקב השחרור. גם עבור חיילים החוזרים מטיול לאחר צבא.

 

השחרור מהצבא לא תמיד פשוט

בנקודת זמן של שחרור מהצבא, בפעם הראשונה, על החייל להחליט איך הוא רוצה שהחיים שלו יראו, יש לו את החופש איך לנתב את החיים שלו. לפני הצבא, הוא הלך בדרכים שנחשבות ״סלולות״, אך לאחר השירות הוא צריך להיות בכוחות עצמו והוא צריך לתכנן את שארית חייו כאדם בוגר. תקופה זו לכאורה יכולה להיות מאוד משמחת, אך חובה בתוכה המון אתגרים. צעירים רבים חווים התפרצויות כעס, חוסר שקט, דחיינות, התמכרויות שונות ועוד.

 

הסיבות לשחרור

הסיבות יכולים להיות קשורות לשירות עצמו ויכולות להיות קשורות גם למצוקה בקשר קבלת ההחלטות על החיים שלהם בהמשך החיים. בטיפול פסיכולוגי ניתן לעבד את החוויות אשר חוו בצבא ואת כל האירועים שחוו, וכך להותיר אותם כזיכרונות ולא כטראומות עבור החיילים.

אם למשל מדובר בחיילים קרביים, יתכן והם חווים פוסט טראומה, במקרה כזה הם יהיו צריכים לפנות אל משרד הביטחון וגם לפנות להכרה לנכות צבאית שנגמרה עקב השירות הצבאי. במקרה כזה, הצבא יוכל לעזור לממן את הטיפולים הפסיכולוגים עקב הפוסט טראומה. להכרה ולהבין את הזכויות המגיעות לכם, מומלץ להיוועץ עם עורך דין צבאי. עו״ד מירי יעקב גביש היא עורכת דין צבאית בכירה שהתמודדה רבות מול המערכת הצבאית.

 

לסיכום

צעירים רבים חווים קשיים רבים אחרי השחרור מהצבא, חלקם עוברים קשיים נורמטיביים ומבולבלים בקשר לתכנון החיים האזרחיים שלהם לאחר השירות הצבאית וללא מסגרת חובה. חלקם חווים נזקים הנגמרו להם בשירות הצבאי כמו פוסט טראומה, דבר המצריך טיפול והכרה של המערכת הצבאית.

פסיכותרפיה