חוש הראייה הוא כנראה החוש החשוב והמשפיע ביותר על אורח חיינו. יחד עם חוש השמיעה, מדובר בכלים העיקריים שלנו להבנת המציאות סביבנו והתנהלות בתוכה.

לאורך השנים, חוש הראייה עלול להיפגע ממגוון סיבות וסוגים שונים של מחלות או פגיעות באיברי העין.

עם זאת, קיימים היום פתרונות מצוינים המסייעים להקלה על כבדי ראייה.

מה הפגיעות הנפוצות ואיך פותרים אותן?

על כך בכתבה הבאה.

 

כובד ראייה – מה זה אומר?

כאשר מתייחסים לבעיה כדוגמת כובד ראייה, בדרך כלל הכוונה היא לאנשים אשר נמצאים ממש בתחום האפור שבין ראייה לעיוורון. לעיתים החוק מתייחס לכבדי ראייה באותו אופן שהוא מתייחס לעיוורים, אם כי אצל כבדי ראייה עדיין קיימת יכולת ראייה כלשהי. בדרך כלל הגורמים לכובד ראייה הינם סוגים שונים של מחלות כמו גלאוקומה או קטרקט, אשר הולכות ומחמירות עם השנים. מדובר בתופעה הנפוצה בעיקר בקרב מבוגרים, אשר באופן כללי חשופים לשלל בעיות ראייה. מי שמעוניין, מוזמן לקרוא עוד על  ראייה בגיל השלישי – על התופעות השכיחות ודרכי ההתמודדות.

 

אילו פתרונות קיימים עבור כבדי ראייה?

הפתרון הבסיסי והמוכר ביותר לכבדי ראייה הוא כמובן משקפיים ואביזרים אופטיים מסוגים שונים, כמו משקפיים טלסקופיים או מיקרוסקופיים ופריזמתיים. מדובר בכלים יחסית יעילים, אשר מסוגלים לסייע במרבית המקרים של כובד ראייה. כמו כן, מלבד אותם אביזרים אופטיים מוכרים, קיימים היום גם פתרונות חדשים יותר אשר מבוססים על אמצעים אלקטרוניים שונים. ישנם מכשירי הגדלה המשמשים לקריאה ולכתיבה ומגיעים בתצורה נייחת או ניידת. מכשירים אלו מבוססים על מערכת טלוויזיה במעגל סגור, המבצעת הגדלה משמעותית של הטקסט המוצג. בנוסף, ישנם טלסקופיים אלקטרוניים, המסייעים בשיפור הראייה הן לטווח הקרוב והן לטווח הרחוק, ויכולים לסייע במצבים כמו צפייה בטלוויזיה או זיהוי פנים. יתר על כן, ניתן לעשות שימוש באמצעים אלקטרוניים לחלוטין, כמו תוכנות המשמשות להגדלת תצוגת המחשב או עבור הקראה של הטקסט המוצג בו. ישנם גם אמצעים דיגיטליים המבצעים מניפולציות על התצוגה כמו היפוך צבעים או הגדלת ניגודיות, ובכך גם יכולים לסייע במקרים שונים של כובד ראייה.

 

איך יודעים מה הפתרון המתאים ביותר?

במקרים של כובד ראייה, יש צורך בבדיקה של אופטומטריסט המומחה לכובד ראייה, ואשר מבצע בדיקה שונה מבדיקת הראייה השגרתית אצל אופטומטריסט. הבדיקה המיוחדת הינה ארוכה יותר מהבדיקה הרגילה וברוב המקרים דורשת גם מספר בדיקות המשך על מנת להגיע לתוצאה מדויקת כלל האפשר. בבדיקת כובד ראייה, נבדקת הראייה למרחק קצר יותר מהבדיקה הרגילה – מטר עד שלושה מטרים וכן נעשה שימוש בלוחות מיוחדים המותאמים לבדיקה זו. בנוסף, במהלך הבדיקה נעשה שימוש בעזרים אופטיים ודיגיטליים שונים כמו טלסקופים, מיקרוסקופים, זכוכיות מגדלת וכן מערכות להגדלה אלקטרונית, אשר מסייעים בזיהוי הפתרון המתאים עבור המטופל.

 

אישה עם משקפיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *