כותרת השן היא חלק השן הבולט מהחניכיים ונראה לעין. במקרה של נזק חמור לשן, ניתן להתקין כתר – תחליף מלאכותי לשן הטבעית שנועד לאפשר פעולות מכניות דוגמת דיבור ואכילה ולהוות פתרון אסתטי המאפשר לסובלים מנזקים לשיניים לחייך בבטחון.

 

תהליך התקנת הכתר

תהליך התקנת הכתר מתחלק לכמה שלבים. לאחר מדידת השן הקיימת לצורך עיצוב הכתר, נדרשת הכנה לשן הקיימת על מנת לאפשר הצמדות מיטבית של הכתר לשן. בשלב זה, הרופא מסיר מעט מן השן הקיימת על מנת לשפר את ההצמדה, וכן על מנת לפנות מקום לכתר בעל עובי מספיק ליצירת שן חזקה ולמניעת שבירת הכתר. לעיתים, ההכנה תכלול מילוי של השן הפגומה באמצעות סתימה. בשלב הבא, מותקן כתר – זמני, או הכתר הקבוע – על השן הפגועה. ההתקנה נסמכת בעיקר על התאמה לצורת השן ולרווח בין השיניים הסמוכות עליו, תוך שימוש במעט דבק מיוחד. לאחר ההתקנה מתבצעים תיקונים עדינים עד להתאמה מושלמת של השן למטופל.

 

 

כיצד לבחור כתר לשיניים

בחירת כתר מתאים לשיניים היא אינה החלטה קלה היכולה להתקבל תוך שיחת חולין עם נהג מונית גדולה בתל אביב בדך לטיפול השיניים. בחירת הכתר המתאים מתבצעת על ידי הרופא, בהתאם למצב הפה ורצונו של המטופל. כתרים שונים מתאימים למצבים שונים, ולכן יש להתחשב בפרמטרים כגון מיקום השן, מצב השן הפגומה ומיומנות הרופא בנוסף על התייחסות להכל כמו: מחירי כתרים.

שתלים

 

סוגי הכתרים הקיימים בשוק

  • כתר יצוק – כתר עשוי מתכת, ללא ציפוי חרסינה, המאפשר תפקוד מלא של השן אך יוצר מראה לא אסתטי. מסיבה זו, השימוש בכתר יצוק פחות מקובל כיום ומיושם אך ורק בשיניים אחוריות.
  • כתר חרסינה מאוחה למתכת – שילוב של ליבת מתכת חזקה עם ציפוי חרסינה המעניק מראה מעט טבעי יותר לשן. מראה השן אינו מושלם שכן בגלל ליבת המתכת, מתקבל גוון לבן-אפרפר. בנוסף, תגובה בין המתכת לחניכיים יוצרת עם השנים הילה אפורה-כחולה בין שולי הכתר לחניכיים.
  • כתר קפטק או גלוונו – כתר המכיל אחוז גבוה של זהב. יתרונו של הכתר בכך שמתכת הזהב אינה מגרה את החניכיים וכך לא נוצרת ההילה המאפיינת כתרי מתכת אחרים. בעבר סוג כתר זה היווה אלטרנטיבה אסתטית יחסית לשיניים קדמיות, אך כיום קיימים חומרים המדמים את מראה השן הטבעית בצורה טובה ולא מגרים את החניכיים.
  • כתר חרסינה – כתר העשוי מחרסינה בלבד ואינו מכיל ליבת מתכת. מבחינה אסתטית, כתר זה מאפשר תוצאה במראה טבעי מאוד שכן גוון החרסינה לא מושפע מגוון המתכת הקיים בכתרים מאוחים. מנגד, העובדה שלכתר אין ליבת מתכת המחזקת אותו דורשת שכבה עבה של חרסינה, דבר המחייב השחזה אגרסיבית של השן הקיימת ומיומנות גבוהה מאוד בהתקנתה על ידי רופא השיניים.
  • כתר זירקוניה – כתר מחומר חדש יחסית, הנחשב כיום לאלטרנטיבה הטובה ביותר לכתר בשיניים קדמיות. הזרקוניה היא חומר חזק, שאינו דורש ליבת מתכת ואינו מגרה את החניכיים. ניתן להתאים את גוון הזרקוניה לפי גוון השיניים הסמוכות לה, דבר שמאפשר תוצאה אסתטית.
  • כתר EMAX – כתר זה עשוי מחרסינה שעברה דחיסה ועיבוד בתנאי לחץ גבוהים. בזכות תהליך העיבוד, מתקבל חומר חזק, עמיד ואסתטי. עלותו של כתר זה גבוהה יחסית, ונדרשת רמת מיומנות גבוהה מרופא השיניים וטכנאי המעבדה המתקינים אותו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *