איך לטפל בכאב גב תחתון

70 אחוז מהאוכלוסיה יסבלו לפחות פעם בחייהם מכאבים כמו כאב גב תחתון. 3-7% יסבלו מכאב גב כרוני.

כאב גב תחתון הוא הסיבה הראשונה להגבלת פעילות באנשים מתחת לגיל 45 והסיבה השנייה בשכיחותה לפניה אל רופא המשפחה.

מכל המספרים האלה אפשר להבין שמדובר בבעיה נפוצה מאוד, מגבילה וכואבת. אז מה עושים?

 

איזה טיפול מתאים?

לרוב הטיפול הינו סימפטומטי ומטרתו להקל על הכאב ופחות על סיבת הכאב. למעשה רק עשרה אחוזים מהאנשים מקבלים אבחנה מדויקת המסבירה את הכאב. החדשות הטובות היא שברוב האנשים הזמן עושה את שלו ויש הקלה תוך שבועות עד חודשים. רק מעטים מאוד יסבלו מכאב גב כרוני או יזדקקו לניתוח.

 

רק לנוע לנוע

ההמלצה העיקרית למניעת כאב גב תחתון מטעם רופאי המשפחה היא התמדה על פעילות גופנית מכל סוג שהוא. פעילות גופנית תמנע חזרה של כאב גב ותקצר את החזרה. בנוסף כאשר יש כאב גב, ניסיון לעשות פעילויות יומיומיות ככל האפשר ולהישאר אקטיביים מעלה את הסיכוי להחלמה מהירה והינו יעיל יותר מאשר מנוחה במיטה. כאמור ניתן לטפל בכאב על ידי משככי כאבים וקומפרסים חמים או קרים אך הטיפול החשוב ביותר הוא להישאר פעילים.

 

אגרונומיה

עוד מילדות לימדו אותנו כיצד לשבת נכון, כיצד להרים משאות כבדים וכמה חשוב לשמור על הגב. ההנחיות הללו אומנם נכונות אך אין לשים עליהם דגש רב שכן הדבר עלול לגרור "היזהרות יתר" ולהשיג תוצאה הפוכה- נזק לגב עקב מיעוט תנועה שלו.

 

אביזרים למיניהם

מכונים רבים ימליצו על חגורות גב, מדרסים, כיסאות או מזרנים מיוחדים. כיום אין מספיק הוכחות להטבה של מוצר כזה או אחר למרות האינטרס הגדול של החברות הללו למצוא נתונים שיעידו על היתרון הבריאותי הנ"ל.

 

מצבי חירום

ישנם דגלים אדומים המעידים כי כאב הגב התחתון יכול לנבוע מסיבה חמורה הדורשת טיפול מידי. כאב גב תחתון עקב טראומה משמעותית, כאב בחולה אוסטאופורוזיס או באדם הנוטל סטרואידים, עבר של מחלת סרטן, ירידה לא מוסברת במשקל, איבוד תחושה בגפיים תחתונות , אצירת שתן, חום, צמרמורות, כאב במנוחה. אם אחד מהאפיונים הללו מתאימים לכאב גב שלך גש לרופא ללא דיחוי לשם אבחנה והתערבות מיידית.

 

גוף ונפש

מעבר של כאב גב חריף לכאב גב כרוני יכולה לנבוע גם מהקשר בין גוף ונפש. אדם שנמצא בחרדה או סובל מדיכאון יכול לחוות כאב חמור יותר שאף יוביל לנכות. אין צורך לפחד לנוע כדי לא להזיק לגב כי דווקא הימנעות מתנועה היא זו שתשאיר את הכאב. בנוסף יש לוודא כי הסביבה בבית ובעבודה תומכת ולאבחן מקור לעומס או מתח בתקופה שסביב כאבי הגב.

לסיכום אם אתם סובלים מכאב גב תחתון אתם לא לבד. הקלו על הכאב באמצעים שונים והישארו פעילים. החלמה מהירה!

 

טיפול רפואי

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email