הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

מזון לנשמה

מזון לנשמה

הקשר בין אוכל למצב רוחנו ידוע ומוכר היטב לכולנו, מצב רוח רע מוביל אותנו הישר למתוקים שהם סוג של נחמה. המזון הזה מבוסס בעיקר על פחמימות ושומן ותורם להשמנה שלנו, מן הסתם. ההשמנה מכניסה אותנו למצב נפשי ירוד הגובה מחיר בדמות בידוד חברתי, דימוי עצמי ירוד ותסכול מה שיגרום לנו לבלוס שוב.

בניגוד לאנשים הסובלים ממצב רוח רע, אנשים הסובלים מדיכאון לא רק שאינם משמינים, אלא מפחיתים ממשקלם בשלבים מתקדמים של המחלה, לאחר שמצבם משתפר חלה בד"כ עלייה במשקל. תסמיני המחלה: עצב מתמשך, אי שקט, הפרעות בשינה (שינה מרובה או מועטה), חוסר איזון בתיאבון (תיאבון מוגבר או חוסר תיאבון חמור), אפטיה, בלבול וקושי בקבלת החלטות, מחשבות אובדניות, אורח חיים לחוץ מתמשך וכן תזונה לקויה הכוללת בעיקר פחמימות מזוקקות. הגורמים למחלה מגוונים ויכולים להיות גנטיים, ביולוגיים, תופעות לוואי של תרופות, תקופות קשות בחיים (אובדן, גירושים) ועוד. הטיפול העיקרי המקובל ברפואה הקונבנציונאלית הוא תרופות נוגדות דיכאון כגון פרוזאק, סרוקאסט ועוד. התרופות הללו פועלות לאיזון רמות נוירוטרנסמיטורים (המוליכים העצביים) במוח. במצבים מסוימים התרופות אינן יעילות או גורמות לתופעות לוואי קשות כגון אגירת נוזלים המובילה לעלייה במשקל, ירידה במטבוליזם, עלייה בלחץ הדם ועוד.

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים הסובלים מדיכאון מגלים עניין בטיפולים משלימים או אלטרנטיביים שאינם בהכרח תרופות. הטיפול האלטרנטיבי והנטורופתי מתמקד בעיקר בשינויים בתזונה. התזונה של העולם המערבי מספקת לנו מגוון אדיר של מזונות. מזון מהיר וזמין ואפילו טעים אך אנו משלמים מחיר יקר ביותר על ה"זמין והמהיר הזה". התזונה שלנו מבוססת על מזון מעובד המכיל הרבה יותר מדי פחמימות מזוקקות, צבעי מאכל, חומרים משמרים, משפרי טעם, מייצבים ועוד כימיקלים רבים. חומרים אלה (שקשה לכנותם מזון) לא רק שאינם מכילים ערכים תזונתיים כמו ויטמינים, מינרלים סיבים תזונתיים, חומצות שומן חיוניות הם שוחקים את המעט שנותר במחסני הגוף.

כאשר צורכים פחמימות מזוקקות, פחמימות מעובדות שאינן מכילות סיבים תזונתיים, כמו למשל סוכר לבן, רמת הסוכר בדם עולה באופן מיידי. עלייה זו גורמת ללבלב לשחרר את ההורמון אינסולין, שגורם לרמת הסוכר לצנוח בדרך כלל מתחת לרמה הנורמלית. בשלב זה, הורמון הגדילה – שמורכב מגלוקגון, קורטיזול ואדרנלין – מופרש לדם כדי לסייע להעלות מחדש את רמת הסוכר בדם. בתגובה לעלייה זו, אינסולין משוחרר שוב והמעגל חוזר שוב ושוב. זהו ההסבר הפיזיולוגי לעליות ולירידות החדות ברמת הסוכר בדם.

מחקרים מראים שצריכה מתונה עד גבוהה של סוכר מונעת ספיגה של מינרלים כגון ברזל וסידן, ויטמינים מקבוצה B וחומצות אמיניות מסוימות. בנוסף, סוכר מחמיר סוגים מסוימים של דלקת פרקים, בעיות בדרכי הנשימה כגון אסתמה, מעלה את רמת השומנים בדם, מחליש את המערכת החיסונית וגורם לתנודות חדות במצבי הרוח המוביל לדיכאון.

בקרב הסובלים מתנודות חדות במצבי הרוח עד למצבי דיכאון נמצא שיש שכיחות גבוהה במחסור בחומצה פולית ומצב זה נקשר לירידה ברמות הסרוטונין במוח ולדיכאון קליני. מקורות במזון לחומצה פולית: דגנים מלאים, עלים ירוקים וזרעים.

גם חומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3 חשובות ביותר למוח ולתפקודו וחייבים לספק אותן לגוף באמצעות התזונה. כידוע התזונה המערבית דלה בחומצות שומן מסוג אומגה 3. מקורות מהחי לאומגה 3 במזון הם דגים כגון מקרל, סלמון, הליבוט, הרינג וטונה. מקורות מהצומח לאומגה 3 הם זרעי פשתן טחונים, פולי סויה ואגוזי מלך. חומצות שומן מסוג אומגה 3 משפרות טווח רחב של מצבי חולי כמו יתר לחץ דם, כולסטרול וטריגליצרידים וכן תנודות חדות במצבי רוח ודיכאון.

אנשים אשר סובלים ממצבי רוח תנודתיים וכן דיכאוניים רצוי להימנע מצריכת קפאין המצוי בקפה, תה שחור, קוקה קולה ושוקולד. מחקרים מראים שקפאין מחמיר מצבי דיכאון ומצבים נפשיים ירודים.

ישנם צמחים אשר יכולים לסייע בשיפור מצבים נפשיים כגון צמח מרפא ההיפריקום או סנט ג'ון וורט, Heperycum perfuratum. משתמשים בצמח זה מאות שנים בטיפול במצבי דיכאון ומצבים נפשיים ירודים. חשוב לדעת שיש מצבים שאסור ליטול אותו בעיקר כשנוטלים תרופות מסוימות ובכל מקרה צמחי מרפא לוקחים רק בהתייעצות עם איש מקצוע. ישנם צמחים קלים יותר שניתן לעשות מהם חליטה כגון: מרווה, מליסה, לבנדר, פסיפלורה ועוד. בכל מקרה רק צמחי מרפא לא יועילו חשוב לבנות תפריט תזונתי מוקפד בהתאם למצב הנפשי.

פעילות גופנית היא חובה לשיפור מצבים נפשיים ירודים. הליכה נמרצת, ריצה, רכיבה על אופניים או פעילות אחרת לפי בחירתכם תועיל ותשפר מצבים נפשיים. מחקרים מראים בברור על שיפור הן במצב הפיזי והן במצב הנפשי.

אז כל שנותר זה להיכנס לתפריט הכולל מזון בריאות, פעילות גופנית נמרצת וכל היתר יסתדר מעצמו. במילים אחרות המלצה חמה להגיע לאיש מקצוע שיסייע וילווה בשינויים בתזונה וכן באורח החיים.


 

באפשרותך להתחיל תהליך ריפוי יחד איתי צור קשר
                                    לתיאום פגישה 054-8091279


 

חזרה למאמרים >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
מאמרים קשורים
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת