הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

הוקוס פוקוס אני רזה

הוקוס פוקוס אני רזה
תעשיית הדיאטות מגלגלת מיליונים ומנצלת את מצבם של אלפי אנשים , שניסו כבר כל דבר ומשום מה עדיין לא מצליחים לרזות. אנשים חושבים שאולי הפעם בעקבות ההבטחות זה בכל זאת יצליח, אולי הם בכל זאת מצאו את הנוסחה הנכונה. חברות בתעשייה מבטיחות לנו שהשיטה שלהם היא האמינה ביותר, הקלה ביותר והמהירה ביותר ומה שבטוח שגם היקרה ביותר.

במפגשים עם אנשים שניסו שיטות הרזייה כאלו ואחרות, עולה כל פעם מחדש תמונה פחות זוהרת ומוצלחת. רוב קורבנות השיטות הללו, אולי ירדו במשקל, אבל זה היה תמיד מלווה בתחושות של חולשה רבה ותופעות שליליות כמו כאבי ראש, עצבנות עד לחוסר תפקוד יומיומי.

לא חבל לשלם אלפי שקלים רק כדי לקבל תפריט שמשמעותו לא לאכול כמעט, הרי ברור שכל מי שיעמוד בתפריט כזה ירד מהר מאוד במשקל, ועוד לשלם הון על אבקות, כמוסות ומוצרי פלא שיעשו את הקסם.

מה שקורה זה שגם אנשים אשר הצליחו לרזות בדיאטות בזק כאלו - לרוב מספיקים ליהנות מהתוצאה לתקופה מאוד קצרה, תוצאות מהירות משמעותן תוצאות לא אמיתיות, מזויפות, מהר מאוד הגוף החטוב שהושקע עמל רב כדי להשיגו - חומק להם מבין האצבעות. הגוף מהר מאוד חוזר למשקלו הקודם וזאת במקרה הטוב ובמקרה הרע הנזק הוא תוספת של עוד מס' קילוגרמים, אם לא יותר.

מחקר גדול שהתפרסם במגזין בריאות אמריקאי הוכיח חד משמעי שדיאטות כאלו בסופו של דבר הן הרבה יותר משמינות מאשר מרזות והכי חשוב פוגעות בבריאות.

כשאנחנו לא מספקים לגוף את כמות האנרגיה הדרושה לו מה קורה לגוף:

נדלקת מייד נורה אדומה בגוף (כמו הנורה שנדלקת במכונית - קצת לפני שאוזל הדלק) הוא מרגיש כאילו הוא בהרעבה, בהישרדות, בסכנה. הגוף נכנס למצב הישרדות הדומה למצבי סטרס, ומופיעים תחושות לא נעימות כגון סחרחורות, כאבי ראש, עייפות, מצב רוח ירוד, דפיקות לב מואצות, עצבנות וכדומה.

חלק מהתופעות מתרחשות עקב היפוגליקמיה (ירידה ברמת הסוכר בדם), חלקן בגלל ירידה ברמות הסרוטונין המופרש במוח. הסרוטונין יוצר תחושת רגיעה, סיפוק ומצב רוח טוב. מחסור בפחמימות גורם לירידה ברמות הסרוטונין במוח.

בנוסף לתחושות הללו, נוצר נזק לטווח הארוך שבדרך כלל מתעלמים ממנו ויש לתת עליו את הדעת - הגוף מתייחס למצב הזה כאל מצב של סכנה קיומית, על מנת להגן על עצמו הוא מצמצם מאוד בהוצאות האנרגיה שלו, נכנס למצב של חיסכון, שומר כמה שאפשר על מחסני האנרגיה שלו לשעת חירום.

לגוף יש כמות קלוריות שהגוף זקוק להן ביממה על מנת להתקיים, גם בזמן מנוחה כשאנו לא עושים שום פעילות, עדיין מתרחשים תהליכים פנימיים רבים כמו למשל לשמור על חום הגוף דורש אנרגיה, עיכול המזון גם הוא דורש אנרגיה וכדומה.

אם לדוגמה לפני הדיאטה הגוף היה צריך 800 קלוריות כדי להתקיים (זה מה שהגוף שורף במצב מנוחה), אזי בזמן דיאטת כסאח הגוף חוסך בחלק מהתהליכים הפנימיים שחלקם כביכול מיותרים, זו הסיבה שאנורקסיות לא מצליחות לשמור על חום גופן ובד"כ ממש קר להן, כי אצלן זה מצב קיצוני שהגוף כבר ויתר לחלוטין על מנגנונים אלו. אז אם הגוף השתמש ב-800 קלוריות לקיומו – הוא מתחיל להסתדר רק עם 500 קלוריות ואז מה שקורה לאחר שנסיים את הדיאטה הקיצונית ונתחיל לאכול רגיל הגוף יתחיל להשמין בקצב מהיר. אם היינו רגילים ל-1000 קלוריות על מנת לשמור על משקל יציב לפני הדיאטה היום לאחריה נצטרך להסתפק ב-800 קלוריות כדי לשמור על משקל יציב. אחרי כל דיאטה צריך יהיה להסתפק בפחות ופחות קלוריות כדי לשמור על משקל יציב. זו הסיבה שיש כל כך הרבה אנשים שחיים על ירקות וגבינות רזות ועדיין שמנים.

מאוד לא רווחי לבצע דיאטות כאלו, בסופו של דבר מפסידים מכל הכיוונים - גם סובלים בדיאטה עצמה וכאשר מסיימים אותה עם הלשון בחוץ, חוזרים לעצמנו ואוכלים את אותה כמות שהיינו רגילים לה כל החיים- ומשמינים מזה! כלומר, כל עוד לא עשינו שינוי בהרגלים ובגישה שלנו לאוכל – לא עשינו מאומה. לאחר הדיאטה בטוח שנחזור למשקלנו הקודם ואף יותר.

אדם בעל מסת שרירים גבוהה, גם כשהוא ישן כל גרם שריר שלו שורף יותר קלוריות, לכן אדם כזה יכול לאכול הרבה יותר מבלי להשמין. זוהי הסיבה שחשוב כל-כך לשלב בדיאטה גם פעילות גופנית בונת שריר. פחות רקמת שריר בגוף, משמעותה פחות קלוריות נשרפות.

אז מה עושים?

דיאטה טובה אינה נמדדת במהירות הירידה במשקל, אלא באיכות הדיאטה מבחינת הבריאות, בהרגשה הכללית ובמשך הזמן שהצלחנו לשמור על התוצאות לטווח הארוך. שמירה על משקל תקין ועל בריאות טובה נשיג באמצעות שלושה עקרונות ברזל: מודעות, תהליך והתמדה.

המודעות: המודעות מסייעת לנו לקחת שליטה על הרגלי התזונה שלנו. כך אפשר לעשות למוח חינוך מחדש ולהרגיל אותו להתייחס למזונות מסוימים כאל "אויבים" ואל האחרים כאל "ידידים". מה שיקרה הוא שהמזונות הבריאים יהפכו באורח פלא גם לטעימים להפליא, והכי חשוב נרגיש נפלא אחרי ארוחה קלה לעיכול ומזינה, נרגיש קלילות ומלאי אנרגיה. בשיטה הזו מוציאים את העוקץ לאותן פצצות קלוריות ריקות מתוכן ולא מתפתים להן יותר.

התהליך: הפחתת משקל מתבצעת לאורך זמן. אין מה לעשות, עוד לא המציאו באמת את נוסחת הקסם לדיאטת אינסטנט. תהליך הפחתת המשקל מתחיל במודעות והתמקדות במטרה. אין ספק שהוא כרוך במשמעת עצמית וכוח רצון, אבל בתהליך כמו בתהליך צריך סבלנות ואורך רוח. חשוב להיעזר באיש מקצוע שיוביל וילווה בתהליך הזה כי תהליך של שינוי בתזונה ובאורח חיים מצריך תמיכה וליווי.

התמדה: מחקרים מלמדים כי רק 5% מאוכלוסיית המרזים שומרים על משקלם לאורך זמן, בעוד שהרוב מעלים במשקל ואפילו מוסיפים עליו. דבקות במטרה היא בראש ובראשונה מצב פסיכולוגי של החלטה ונחישות הבאים מבפנים ונותנים את הכוח לעמוד במשימות ובאתגר ולהתמקד בעיקר – הצלחה במשימה!

חסה לא רק בדיאטה
הכרת מזונות





חזרה להרזיה - דיאטה - ירידה במשקל >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת