הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

תזונה נכונה? קצת קשה בעולם המערבי

תזונה נכונה? קצת קשה בעולם המערבי

העולם המערבי המודרני נותן בידינו מגוון אדיר של מזונות שחלקם הגדול מכונים "ג'אנק פוד", כלומר, מזון ריק מתוכן או קלוריות ריקות. זהו מזון נחות שלא מכיל רכיבים תזונתיים כמו ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים שהגוף כל כך זקוק להם. המזון שאנחנו צורכים נכנס לגוף והופך לחלק מאיתנו. יש לו חלק בקביעה אם נהיה נמוכים, גבוהים, חלשים או חזקים, רזים או שמנים. אם נחיה חיים ארוכים ובריאים או נמות צעירים. למזון יש חשיבות מכרעת בחיינו. איך קורה שאנשים לא מקדישים מחשבה לנושא התזונה שלהם ואינם יודעים דבר כמעט אודותיו.

התשובה פשוטה – החברות שמוכרות מזון מהיר לא רוצות שנדע! הן אינן רוצות שנדע מהיכן הוא מגיע וכיצד הוא מיוצר ומה מסתתר מאחורי האותיות הקטנות, הן רוצות רק שנקנה אותו! סיבה נוספת היא אורח החיים המהיר של העולם המודרני בו אנו חיים, אנחנו מחפשים פתרונות קלים, ומהירים לכל דבר וגם סיפוקים מהירים לחשקים שלנו. הכי קל לעבור דרך מרכזים לממכר מזון מהיר ולהשביע את הרעב בפיצה או המבורגר. זה מהיר, זה טעים זה זול והכי חשוב זה משביע! האמינו לי, על זה אנו משלמים מחיר יקר מאוד.

אחת הדוגמאות למזון מהיר וזמין באריזה של "בריאות" הם דגני הבוקר. המדפים עמוסים בעשרות קופסאות, המבטיחות לצרכן לכאורה בחירה אינסופית. על חזית האריזות מופיעים תמונות של קערות מפתות מלאות בדגנים וחלב, בד"כ מלווה בבחורה חטובה ויפה למראה. והכיתוב עליהן אינו מותיר מקום לספק. זוהי ארוחת בוקר בריאה שיש בה מכל טוב - דגנים מלאים, שיבולת שועל, סיבים תזונתיים, סידן ורשימה ארוכה של ויטמינים ומינרלים, לכאורה תזונה נכונה ובריאה. 

אולם אשליית השפע הבריאותי מתנפצת כשמתחקים אחר תהליך הייצור של הקורנפלקס, למשל. דגני הבוקר עברו בעשורים האחרונים שינוי מהותי, שאינו מיטיב בהכרח עם בריאות הצרכן. הדגנים הם רק דוגמה למזון שנחשב בריא, אך למעשה הוא עבר תהליך תעשייתי מורכב, שמטרתו המרכזית אינה טובתו ובריאותו של הצרכן, אלא רווחי היצרן ורשתות המזון.

שינוי נוסף ובולט הוא התקצרות תהליכי הייצור של המזון והתארכות חיי המדף. כך למשל, המרקם, הטעם והגוף של לחם, התבססו באופן מסורתי על שאור - קמח ומים המותססים כיממה ומאפשרים לשמרים להתפתח באופן טבעי, ולישת הבצק מתבצעת ביד ולבסוף אפייתו. היום, במרבית שוק הלחם שולטים מפעלים שלמדו לקצר את זמן ההכנה לשעתיים, ולייצר לחם בעל חיי מדף של שבוע או יותר. וזאת משום החומרים המשמרים, המייצבים וחומרי הטעם שהם מכילים – וכל זה כימיקלים שאינם תורמים לבריאותינו, נהפוך הוא.

כדי לפצות על קיצורי הדרך ועל השימוש בחומרים זולים, בחלק גדול מהמוצרים - ובהם לחם, מעדני חלב, רטבים ומיץ נעשה שימוש בשלל חומרים מייצבים, מנפחים, מעבים ומקרישים, המסייעים ביצירת המרקם, הגוף והנפח של המזון. הטעם, הריח והצבע של חלק מהמזונות המעובדים הם בעיקר תוצאה של התוספים הכימיים, ולא של המרכיבים המקוריים.

הדגן מאבד בתהליך הייצור לא מעט מערכו התזונתי המקורי, הוספת הוויטמינים חשובה, אך גם אחריה הדגן אינו אותו דבר כמו המקור. היצרנים מוסיפים את מה שהם יודעים שהוציאו אבל לא את מה שהם לא יודעים שהיה שם. יש בירקות, בפירות ובדגנים עוד אלפי חומרים חוץ מהוויטמינים, בעיבוד הרבה חומרים יקרים הולכים לאיבוד.

כמה דגנים יש בסוכר שלכם? - ברוב דגני הבוקר יש כמות עצומה של סוכר. בדיקה של האותיות הקטנות מגלה שמבחינה קלורית, בחלק מהמותגים כמות הסוכרים הפשוטים גדולה פי ארבעה מאשר כמות הדגנים. במותגים הרגילים של כל החברות הבולטות המשווקות דגני בוקר ברשתות השיווק, הסוכרים מהווים בין כשליש למחצית ממשקל המוצר עצמו. גם במותגים המשווקים כ"מזון בריאות" 10%-30% מהקלוריות מגיעות מסוכרים פשוטים.

סוכר הוא סוג של פחמימה ולכן, בחלק מהמותגים "מחביאים" היצרנים את כמות הסוכרים הפשוטים שהוסיפו בתוך הערך הכללי "פחמימות" בטבלת הסימון התזונתי. בכמה דגני בוקר מיובאים שנמכרים בבתי טבע ובחנויות למוצרים אורגניים, יש כ-450 קלוריות ל-100 גרם, לחלק מהמוצרים יש גם רמות גבוהות של נתרן, שמגביר את הסיכון ליתר לחץ דם ולמחלות.

גם הגבול בין תעשיות המזון לתעשיות אחרות מיטשטש - כדי להשיג מוצר בעל חיי מדף ארוכים יותר, חלק גדול ממשקאות הפרי מכילים סודיום בנזואט - חומר קוטל חיידקים, המשמש כמרכיב במשחות שיניים ובנוזל לחיטוי אסלות. במיצים מעובדים הוא הפך לתוסף נפוץ, שאינו מופיע בשמו המלא אלא בסימון E211.

המזון בעולם המערבי נמכר כיום במחירים נמוכים ומצוי בשפע חסר תקדים, התלות במזון המעובד ובתאגידים המייצרים אותו - גדולה מאי פעם. טכנולוגי המזון פיתחו שליטה כה גדולה בעיבוד המזון, עד כי היום הם יודעים כיצד לפרק כל מרכיב, לפעמים עד לרמתו המולקולרית, ואז להרכיבו מחדש. המחיר הוא לא פעם מזון עתיר בסוכר, בנתרן, ובשומני טראנס - שומן מהסוג המזיק ביותר.

לצרכן קשה ובדרך כלל בלתי אפשרי, להתחקות אחרי מקור המזון שלו - גם המפעלים המקומיים עצמם לא תמיד יודעים מהו. אז מה עושים?  עוברים לתזונה נכונה ובריאה - אוכלים אוכל בריא, טבעי ומנוטרל מתהליכי התיעוש ותוצאותיהם. לומדים להתבונן ולבדוק את תוויות המוצר ותכולתו, לומדים להתייחס לתוספים כגון חומרים משמרים, צבעי מאכל, מייצבים וחומרי טעם ולבחור את המוצר הנכון מבין אינסוף האפשרויות.


רעב ושובע - השפעות






חזרה להרזיה - דיאטה - ירידה במשקל >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת