הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

צליאקים - חושבים שאתם אוכלים בריא?

צליאקים - חושבים שאתם אוכלים בריא?

המגבלה המרכזית של חולי צליאק היא האפייה, בגלל שהקמחים הם נטולי גלוטן המשימה קשה במיוחד, בגלל מגבלה זו יש להם נטייה להתמודד ולהתעסק עם האפייה וחלקם אפילו באופן אובססיבי. אז אני פונה אליכם צליאקים יקרים - פתחו את המקפיא והתבוננו כמה מאפים יש לכם שם. חישבו לרגע איזה ערכים תזונתיים הם מכילים? ומה זה מעניק לכם לגוף? – כלום ושום דבר! ואז מה הפלא שאני מקבלת מטופלים במצב של תת תזונה ועם משקל יתר.

 היום יש בידינו הצליאקים מגוון אדיר של מזונות חלופיים ורובם בקטגוריה של "ג'אנק פוד", כלומר, מזון ריק מתוכן. זהו מזון נחות שלא מכיל רכיבים תזונתיים כמו ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים שהגוף כל כך זקוק להם. המזון שאנחנו צורכים נכנס לגוף והופך לחלק מאיתנו. יש לו חלק בקביעה אם נהיה נמוכים, גבוהים, חלשים או חזקים, רזים או שמנים. אם נחיה חיים ארוכים ובריאים או נמות צעירים. למזון יש חשיבות מכרעת בחיינו. אז איך קורה שאנשים לא מקדישים מחשבה לנושא התזונה שלהם ואינם יודעים דבר כמעט אודותיו.

 אנחנו הצליאקים קיבלנו סוג של מתנה. אתם מכירים עוד מחלות שניתן לטפל בהם רק באמצעות תזונה? ללא תרופות וללא שום טיפול אחר, רק לשנות את התזונה שלנו והוקוס פוקוס אנחנו בריאים. ומה המתנה בסיפור? – אנחנו מחויבים לחשוב ולתכנן את מה שאנו מכניסים לפה, ואני אומרת שזו פריבילגיה שלא הרבה זוכים לה. אז בואו ניקח את זה עוד צעד מלבד ההימנעות מגלוטן נתכנן את התזונה, שלנו ונעבור לתזונה בריאה בכל המישורים. האמינו לי זה קל וזה פשוט רק צריך לדעת כמה למה ואיך. ונתחיל בנושא הראשון שהוא הסיבים התזונתיים.

 אם היו אומרים לכם שאפשר למנוע סרטן, סוכרת מחלות לב וכלי דם באמצעי זמין ופשוט מאוד, הייתם מאמינים? ומה המשותף למוצרים הבאים: בורקס, פסטה, פיתה, אורז לבן ופיצה (נטולי גלוטן כמובן)? אם עניתם "פחמימות או קלוריות ריקות" צדקתם!

ובנוסף לכך -  בכל המאכלים האלה אין סיבים תזונתיים, והם מאפיינים את תזונת האדם המודרני בעולם המערבי, אותו אדם שיש לו מספיק כסף כדי לאכול בכל יום בשר וביצים, אבל אין לו זמן להכין סלט ירקות או לבשל מרק עדשים.

אז מהם סיבים תזונתיים? -  סיבים תזונתיים הם חומרים המצויים במזונות הצמחיים, והם אינם נעכלים בגוף האדם. ריכוז גבוה שלהם מצוי בדגנים מלאים כגון חיטה מלאה, שיבולת שועל (המכילים גלוטן ולצליאקים אסור להתקרב אליהם), אורז מלא, קינואה, כוסמת, דוחן ואמרנט. קטניות כגון חומוס, עדשים שעועית מאש ואזוקי, זרעים, אגוזים וכן בירקות ופירות על קליפתם.

זה עשרות שנים מראים מחקרים אפידמיולוגיים כי תרבויות שתפריטן עשיר בסיבים תזונתיים כמעט אינן סובלות ממחלות המאפיינות את אוכלוסיית העולם המערבי.

הסיבים משמשים אמצעי טיפול והקלה במחלות רבות ומייחסים חמישה תפקודים עיקריים:

  1. שיפור תהליכי העיכול למשל במצבים של עצירות.
  2. הורדת רמת כולסטרול וטריגליצרידים בדם.
  3. הורדת רמת הגלוקוז בדם לסוכרתיים.
  4. מניעת סרטן המעי הגס.
  5. שמירה על תפריט דל קלוריות בדיאטה להרזיה.

 לסיכום: תפריט עתיר סיבים תזונתיים יסייע לכם להצר גם את החגורה... ולהישאר שבעים. צריכת מזון עשיר בסיבים תזונתיים תורמת אוטומטית להגברת השובע. הסיבים התזונתיים מאטים את ספיגת הפחמימות והשומן מהמעי לדם. האטת הספיגה מאפשרת אספקת אנרגיה מאוזנת לזמן ממושך, כך שאכילת מזון עשיר בסיבים תזונתיים דומה למצב של אכילה מתמדת בכמויות קטנות לאורך זמן.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


חזרה להנתיב לבריאות >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת