הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

ממה להיזהר – איך תדעו אם המזון הזה הוא אכן נטול גלוטן?

ממה להיזהר – איך תדעו אם המזון הזה הוא אכן נטול גלוטן?


מעבר לכך שצריך להסיר את הגלוטן מהתפריט יש גם לשים לב לגלוטן הסמוי. גלוטן סמוי עלול להימצא במזונות שפס הייצור שלהם "מזוהם" בגלוטן. הגלוטן או עמילן חיטה בשימוש בתעשיית המזון והם משמשים כחומרי עזר בייצור מזון מעובד למטרות שונות. בהרבה מקרים המזון עצמו אינו מכיל גלוטן, אך הוא מיוצר בפס ייצור שבו יוצר קודם לכן מזון מכיל גלוטן ועל כן "הזדהם" ואסור בשימוש. על מנת לגלות את הגלוטן החבוי במוצרי מזון אלה, עלינו לפתח לעתים כישורי בלשות של ממש.

ממה כדאי להתרחק

חשוב להקפיד על תזונה ללא גלוטן במשך כל החיים, ללא פשרות. לכן, בנוסף על ההקפדה על כך שהתזונה תהיה ללא גלוטן, יש להקפיד גם על כך שהיא תהיה מאוזנת ותספק את כל הדרישות התזונתיות המשתנות במעגל החיים. תזונה בריאה ומאוזנת חשובה לכל אדם אך חשובה באופן מיוחד לחולי צליאק ולאלה הסובלים מבעיות במערכת העיכול. חשוב שהתזונה תכלול מזון מגוון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, כשהדגש הוא על המינרלים סידן וברזל. אחוז גבוה או כמעט כל חולה צליאק שאובחן בגיל מאוחר סובלים מהידלדלות עצם או אוסטיאופורוזיס ולכן חשוב לבנות תפריט בהתאם.

המוצרים שיש להימנע מהם:

חיטה - קמח חיטה (לגבי קמח חיטה ללא גלוטן – מאחר שאין וודאות כי ניתן להוציא את כל הגלוטן מהחיטה, ההמלצה היום היא להימנע מצריכת קמח חיטה ללא גלוטן), כוסמין (spelt) , בורגול, סולת, קוסקוס, סובין חיטה. ופלים, חטיף שלווה, ביסקוויטים, דגני בוקר המכילים חיטה, לחם, פיתות, לחמניות, קרקרים, עוגות, עוגיות, בורקסים, כל סוגי הפסטה (סמולינה ודורום הם סוגי חיטה), אטריות ביצים (מכילות חיטה), שקדי מרק, קרוטונים ופירורי לחם.

שעורה - גריסי פנינה, לתת וטעם לתת המצוי במספר רב של דגני בוקר ומזונות מעובדים.

שיפון - לחם וקרקרים משיפון.

שיבולת שועל – ובשם המסחרי קוואקר או גרנולה, יוגורט עם גרנולה, מצות משיבולת שועל, סובין שיבולת שועל, קרקרים עם שיבולת שועל, עוגיות משיבולת שועל וכדומה.

בשר מעובד - תחליפי שניצל עוף "מן הצומח" (טבעול, זוגלובק), מוצרי סויה מעובדים, אלא אם כן צוין במפורש כי אינם מכילים גלוטן. כל סוגי הבשר והדגים כשהם מעובדים עלולים להכיל פירורי לחם, חלבון חיטה (גלוטן), קמח ועוד. מותר רק כאלה שלגביהם יש אישור מהיצרן כי אינם מכילים גלוטן. יש להיזהר מהקבאב, נקניקים, נקניקיות, קציצות המבורגר ושוב, כל מה שהוא מזון מעובד.

בשר קפוא - פעמים רבות מוזרקים לבשר חלבונים, על מנת שיספחו מים המוזרקים לבשר. חלבונים אלו עלולים להכיל גלוטן. כדאי לקנות בשר לא מעובד ולא מתובל. אין לקנות בשר טחון קפוא של יצרן, שלא נתן אישור לגבי אי תכולת גלוטן במוצריו. בשר טחון - לטחון בבית או אצל קצב אמין.

משקאות אלכוהוליים - משקאות אלכוהוליים המיוצרים מתפוחי אדמה או קנה סוכר מותרים, כמו סוגים מסוימים של וודקה, ברנדי ורום. משקאות המיוצרים מדגנים (שעורה), כמו ויסקי ובירה, אסורים. מבחינה תיאורטית, בתהליך הזיקוק המולקולות של החלבון לא עוברות אל המוצר הסופי. אך באופן מעשי, בתהליך הייצור חלק מהבוצה עובר למשקה ולכן אסור בהחלט לצרוך זאת. ביינות טהורים, המבוססים על תסיסת ענבים בלבד וכשרים לפסח (יינות תוצרת הארץ) אין גלוטן. כאשר שותים ליקרים או יין תוצרת חוץ יש לבדוק עם היצרן נוכחות גלוטן.

חלב ומוצריו - מוצרים בתוספת גרנולה ודגנים. רצוי לצרוך מוצרי חלב שלגביהם יש אישור מהיצרן כי אינם מכילים גלוטן. משקאות חלב עמידים עלולים להכיל גלוטן.

ירקות - ירקות מעובדים ומוכנים עם או בלי רוטב, משומרים או קפואים עם תוספות כלשהם כמו לביבות או קציצות ירק או מרקים מוכנים קנויים.

פירות - שימורים או פירות יבשים שהוספו להם קמחים. לעתים מוסיפים קמח לפירות יבשים למניעת הדבקות. תמיד לשאול את היבואן או היצרן.

ממרחים מוכנים - יש להיזהר מסלטים וממרחים מוכנים כמו טחינה, חומוס, טונה ועוד. כדאי לבדוק שיש לגביהם אישור מהיצרן כי אינם מכילים גלוטן. סלטים מוכנים לאכילה, עלולים להכיל גלוטן. אלא אם כן צוין במפורש כי אינם מכילים גלוטן.

מזון בתפזורת - מזונות שאינם ארוזים היטב, או המוצעים למכירה בתפזורת כמו דגנים וקטניות עלולים להתערבב עם מזונות המכילים גלוטן (שיבולת שועל או חיטה יכולים להתערבב עם האורז המונח על יד).

כשר לפסח - לא כל תווית "כשר לפסח" מאשרת שהמזון אכן כשר לצליאק. לדוגמה, קמח מצה המצוי בהרבה מצורים לפסח. ובכל זאת בפסח נמכרים הרבה מוצרים ללא גלוטן וכשרים לפסח כמו אבקות מרק, רטבים ומכילים עמילן תפו"א או תירס במקום עמילן חיטה. ככלל, כל המוצרים הכשרים לפסח שאינם מכילים קמח מצה או "קמח פסח", הם כשרים לצליאק, אך כמו תמיד יש לוודא זאת ספציפית לגבי כל מוצר, כי לכל כלל יש יוצא מן הכלל.

תרופות ותוספי תזונה (ויטמינים) - במקרה של שימוש בתרופות או בתוספי מזון כמו ויטמינים, יש לברר עם החב' היצרנית אם התרופה או התוסף מכיל קמח או עמילן שמקורו בחיטה (גלוטן).

מסעדות – בדרך כלל המנות שתאכלו במסעדה מכילות רכיבים רבים בעייתיים כמו אבקות מרק, רטבים, פירורי לחם ועוד. קיימת גם בעיית זיהום סביבתי מכלי בישול או כלי ההגשה. אם החלטתם לאכול במסעדה, בררו בקפדנות איזה מנות יש להם להציע לכם. בכל מקרה כדאי תמיד להזמין מזון מזוהה ולא מעובד כמו קציצות או רטבים כלשהם.

והכלל המנחה! - בכל מקרה של ספק לגבי תכולת גלוטן במוצר, יש להימנע מצריכת המוצר עד לבירור מלא עם היצרן. כמו שנאמר: "במקרה של ספק – התרחק!".


 
באפשרותך להתחיל תהליך לשינוי תזונתי יחד איתי צור קשר 
לתיאום פגישה 054-8091279
 

חזרה למחלת הצליאק >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
מאמרים קשורים
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת