הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

פיברומיאלגיה | Fibromyalgia

פיברומיאלגיה | Fibromyalgia
 האבחנה המקובלת של פיברומיאלגיה ניתנת כאשר קיים כאב לפחות ב-11 מתוך 18 "נקודות רגישות" מסוימות. הכאבים חמורים יותר בעת הקימה בבוקר ופוחת בהדרגה במהלך היום. הנקודות הרגישות מופיעות בזוגות, כלומר, בשני צידי הגוף באזורים הבאים: הצוואר, הכתפיים, בית החזה, גב תחתון, הירכיים, הברכיים רופא מומחה בתחום תסמונת זו יוכל לאבחן באמצעות לחיצות במקומות אלו.

 פיברומיאלגיה משפיעה יותר על נשים מאשר על גברים. המונח Myalgia פירושו כאב שרירים. השם Fibromyalgia מצביע על כאבים ברקמת חיבור, בשרירים, בגידים, ברצועות ובמקומות אחרים. הפגיעה היא בעיקר בשרירים וברקמות הקושרות אותם לעצמות. זו איננה מחלת פרקים והיא אינה גורמת לעיוותים.

 אם כי התסמונת ברורה, הרי מאחר ואינה נתמכת ע"י ממצאי מעבדה ותלויה בעיקר בדיווחי החולה על תלונותיו והרגשותיו, היא נתפסה בעבר כבעיה נפשית. אין בדיקות קונבנציונלית היכולות לאבחן את התסמונת ולרוב היא מאובחנת עקב שלילת מחלות אחרות ובעיקר בהתייחסות לסימפטומים.

גורמי המחלה ותסמינים

 

הגורם לפיברומיאלגיה אינו ברור דיו, ברוב המקרים מדובר בשילוב של גורמים המובילים למחלה.

·   הפרעת שינה היא אחד התסמינים השכיחים בקרב החולים - חשוב לשפר את משך השינה ואת איכותה כדי להצליח בהפחתת תסמיני המחלה בטווח הארוך.

·   חוסר איזון הורמונאלי אופייני גם הוא למחלה זו, וחוסר איזון ביחס של האסטרוגן והפרוגסטרון.

·    תת פעילות של בלוטת התריס אופייני למחלה זו.

·    בדרך כלל מופיעה תסמונת המעי הדליף וקיימת התרבות של פטרת הקנדידה, כמו גם חוסר איזון כללי באוכלוסיית החיידקים הפרוביוטיים במערכת העיכול. אלרגיות למזון עלולות לתרום גם הן לבעיה זו. במיוחד אלרגיות לחיטה, לסוכר לבן ולחלב פרה. חשוב גם לשפר את תפקוד מערכת העיכול ושל תהליכי ניקוי הגוף מרעלים.  

·    מחסורים בויטמינים ומינרלים שכיחים מאוד במחלה זו.

·   אחד הגורמים העיקריים לפיברומאילגיה הוא הזיהום הנגיפי אפשטיין בר וירוס (EBV) ונגיף הציטומגלו וירוס (CMV). הסימפטומים של הנגיפים הללו דומים מאוד  לסימפטומים של  CFS (תסמונת העייפות הכרונית, או "מחלת היפים") פיברומיאלגיה ורופאים רבים סבורים שכל מי שנחשף לנגיפים EBV, ו-CMV גם סובל מפיברומיאלגיה.

·   מיגרנות - לפיברומיאלגיה ולמיגרנות יש גורם משותף, שניהם תסמינים שמאופיינים ברמות נמוכות של סרוטונין.  

פיברומאלגיה יכולה להחמיר עקב הגורמים הבאים: מתח נפשי או פיזי, טראומה, הדבקה ויראלית. תסמינים רבים נוספים עלולים להופיע בנוסף לכאב והם: תשישות, הפרעות שינה, מערכת עיכול רגישה במיוחד, חרדה, דיכאון, קשיי ריכוז, בעיות בזיכרון, סחרחורת, תחושת נימול בעור, תסמונת קדם וסתית (PMS), תסמונת מפרק הלסת, פעימות לב חזקות, רגישות מוגברת לרעשים חזקים, לאורות בוהקים, כאבי ראש. פיברומיאלגיה יכולה לעבור באופן ספונטני עם הירידה במתח אך יכולה להופיע בפרקים קבועים או להיעשות כרונית. 

אבחון של פיברומיאלגיה

 

פיברומיאלגיה היא תסמונת מבלבלת במיוחד ולעתים לא מובנת בשל העובדה שהסימפטומים שלה מופיעים גם במחלות אחרות. ההתחלה של הנוקשות והכאב היא לעתים קרובות הדרגתית ומטרידה לעומת זאת יכולים להיות גם פתאומיים ואקוטיים. הכאבים מוגברים ע"י מתיחה או שימוש יתר. יכולה להיות נוקשות מקומית או התכווצות שרירים, אם כי לא ניתן לראות התכווצויות.

 כדי לקבל אבחנה של פיברומיאלגיה צריכים להתקיים שני תנאים:

·   כאב באזורים רבים בגוף שלא ניתן להסבירו והוא נמשך לפחות 3 חודשים.

·   תחושת כאב בעת הפעלת לחץ עדין לפחות ב-11 מתוך 18 הנקודות הרגישות. 

הטיפול הנטורופתי בפיברומיאלגיה 

הרגלי תזונה - אמצו הרגלי תזונה נבונים המבוססים על מזון מלא ולא על מזון מעובד או משומר. הגדילו את חלקם של הירקות הטריים או המבושלים קלות בארוחותיכם. הרבו במיוחד באכילת ירקות עליים ומזונות אחרים העשירים ברכיבים וסיבים תזונתיים. 

חלבון איכותי - כדי לשמור על אספקה שוטפת של אנרגיה לשרירים, הרבו באכילת חלבון נטול שומן המצוי בקטניות (כולל מוצרי סויה), אגוזים (לא קלויים), דגים, עוף, והודו. אכלו מס' ארוחות קטנות ביום במקום 3 ארוחות גדולות.

פרוביוטיקה טבעית - אכלו מדי יום יוגורט ביו טבעי (לא ממותק) המכיל חיידקים פרוביוטיים (ידידותיים) לשמירה על המעי מפני קנדידה ומזיקים אחרים.  

אומגה 3 - חומצות שומן מקבוצת אומגה 3 מסייעות לגוף לייצר פרוסטגלנדינים, הורמון המסייע להפחית מעוצמת דלקות. זרעי פשתן ושמן פשתן, כמו גם שמן דגים ודגי הים הצפוני כמו סלמון, הרינג וטונה הם מקורות מצוינים לחומצות שומן אילו.

מגנזיום - נמצא קשר בין פיברומיאלגיה לבין חסר במגנזיום. הקפידו לאכול מזונות העשירים במינרל זה ביניהם ירקות עליים, אצת קלפ, פולי סויה ומוצרי סויה אחרים, אגוזי קשיו ושקדים. 

וויטמינים - הוויטמינים A, C, ו-E הם נוגדי חימצון הלוחמים ברדיקלים חופשיים שנוכחותם עלולה להגביל את יכולתו של התא לייצר אנרגיה. כדי להכניס לגופכם וויטמין A הרבו באכילת ירקות צבעוניים (במיוחד כתומים וירוקים). מקורות טובים לוויטמין E הם שמנים מכבישה קרה כמו שמן זית וקנולה, וכן זרעים ואגוזים כמו כן דגנים מלאים כמו פולי סויה. גם הירקות ברוקולי, כרוב וירקות עליים מכילים את הוויטמין הזה.




באפשרותך להתחיל תהליך ריפוי יחד איתי צור קשר 

לתיאום פגישה 054-8091279


חזרה לאינדקס מחלות >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת