הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

יתר לחץ דם או לחץ דם גבוה

יתר לחץ דם או לחץ דם גבוה


יתר לחץ דם או לחץ דם גבוה מוגדר מ – 150/90 מ"מ כספית באנשים מעל גיל 45, או 130/90 מ"מ כספית בבני 45 ומטה. ההגדרה המקובלת כיום ללחץ דם תקין היא 140/90 מ"מ כספית, זאת כאשר תוצאה כזאת מתקבלת במדידות חוזרות. כ?20% מהאוכלוסייה סובלים מיתר לחץ דם ומחצית מהקשישים, אבל רבים מהם לא מודעים לכך. מי שזכה לכינוי הרוצח השקט פועל בגופנו מבלי שנרגיש וללא סימנים מיוחדים. אם לא מטפלים ביתר לחץ דם בזמן, זה עלול להיות קטלני. יתר לחץ דם או לחץ דם גבוה הוא המחלה הכרונית השכיחה ביותר בעולם המערבי. לחץ דם, לפי ההגדרה הפיזיולוגית, הוא הלחץ שמפעיל הדם על הדפנות של כלי הדם.

במדידת לחץ דם מתקבלים שני ערכים: הערך הראשון (הגבוה מבין השניים) מייצג את לחץ הדם הסיסטולי. זהו לחץ הדם המתקיים בזמן התכווצות חדרי הלב. הערך השני (הנמוך) מייצג את לחץ הדם הדיאסטולי. זהו לחץ הדם המתקיים בזמן הרפיית חדרי הלב.

בקרב מרבית הסובלים מיתר לחץ דם הסיבה אינה ידועה. במקרים האלה הוא מכונה "יתר לחץ דם ראשוני". משערים שבהתפתחות יתר לחץ דם ראשוני מעורבים גורמים כגון גורמים תורשתיים, גורמים הקשורים לאורח חיים אינטנסיבי, גורמים תזונתיים כמו צריכה רבה של מלח ומזונות מעובדים, עודף משקל, עודף בצריכת אלכוהול, צריכת קפה בעודף, עישון וגם גורמים נפשיים והתנהגותיים המתבטאים בסטרס מתמשך.

יתר לחץ דם עלול לגרום בטווח הארוך למחלות כמו התקפי לב ואירוע מוחי. ולכן, נהוג לכנות לחץ דם גבוה בשם 'הרוצח השקט'. ההשפעה העיקרית של יתר לחץ דם היא בטווח הארוך. הוא גורם לפגיעה בכלי הדם, בכליות, בלב, בעיניים ובמוח. יתר לחץ דם מאיץ תהליך של טרשת העורקים הסותמת אותם ומשבשת את הספקת הדם לרקמות השונות בגוף. התסמינים של יתר לחץ דם יכולים להתבטא בכאבי ראש, בחילות, עייפות, סחרחורות, טשטוש ראייה ודופק לב מואץ. המצב הזה מכונה 'יתר לחץ דם ממאיר' וללא טיפול מיידי עלול לגרום לסיבוכים קשים כמו אירוע מוח וליקוי חמור בתפקוד הכליות.

יש מצב המכונה 'יתר לחץ דם מבודד' כאשר לחץ הדם הסיסטולי (הגבוה מבין השניים) גבוה מ-160 מ"מ כספית ואילו הלחץ הדיאסטולי תקין ונמוך מ?90 מ"מ כספית, זה מצב האופייני לקשישים ונובע מהתקשחות העורקים.

כאמור, שכיחות יתר לחץ דם עולה עם הגיל וקשורה לאורח החיים בעולם השפע המערבי והמודרני. במדינות לא מפותחות כמו מדינות באפריקה, או אזורים כפריים בסין, אין שינוי ברמות לחץ הדם במהלך חייהם של התושבים, רמות לחץ הדם נשארות בסביבות 110/70. עמידות זו קשורה לאורח חיים.

הטיפול הקונבנציונאלי השכיח הוא בתרופות והנפוצות ביותר לטיפול הן: תרופות משתנות כמו דיזותיאזיד, פוסיד, אלדקטון, ספירונול ואלדוספירון. חוסמי בטא כמו נורמיטן, נורמלול וקרדילוק. רשימת התרופות ארוכה מאוד, אך יש לקחת בחשבון שלכל התרופות יש תופעות לוואי והן לא באמת מטפלות בשורש הבעיה ובפיתרון אמיתי אלא בסימפטום בלבד.

הטיפול הנטורופתי בלחץ דם גבוה או יתר לחץ דם

ההתייחסות הנטורופתית למחלות בכלל וליתר לחץ דם בפרט, הוליסטית ועל כן הטיפול יכלול בניית תכנית מותאמת אישית הכוללת תפריט תזונתי נכון ומתאים. התוכנית התזונתית בתהליך הריפוי היא משמעותית ביותר בחשיבותה ומשולבת עם תוספים וצמחי מרפא בהתאם לצורך. התהליך כולל שינוי אורח חיים, תוכנית לפעילות ספורטיבית, התייחסות למצב הנפשי והמלצות טיפוליות בהתאם.


טיפים והמלצות לטיפול ביתר לחץ דם

תזונה בריאה - התפריט צריך לכלול הרבה ירקות ופירות ולהתמקד בירקות: סלרי, בצלים לסוגיהם, עלים ירוקים ושום. נמצא שאכילת שתי שיני שום טריות בכל יום מביאה לשיפור ניכר בערכי לחץ הדם. מומלץ לאכול פטרוזיליה ולימון לאחר השום זה יכול לפתור את בעיית הריח.

דגים ואומגה 3 – הדגים העשירים באומגה 3 הם: סלמון, סול, הליבוט, בקלה, טונה (לא קפוא רק טרי). מחקרים רבים מראים לנו את היתרונות של אומגה 3 לבריאות הגוף בכלל ולהורדת לחץ דם בפרט. מומלץ להכניס לתפריט דגים אלו פעמיים - שלוש בשבוע. אפשר גם לקחת תוסף של אומגה 3 אך יש להיוועץ עם איש מקצוע משום שחשוב להתאים את המינון ולדעת איזה סוג לקחת.

נתרן-אשלגן – חשוב לאזן בין שני מינרלים האלה בגוף. שהרי חוסר איזון לטובת הנתרן הוא כנראה אחת הסיבות ליתר לחץ דם ובעיות בריאות נוספות. הדרך לאזן אותם היא לאכול מזונות עשירים באשלגן. קבוצות המזון המכילות את רמות גבוהות של אשלגן הן הירקות והפירות כגון עגבניות, תפוחי אדמה בקליפתם, אספרגוס, גזרים, אגסים, בננות ותפוזים. מזונות מומלצים נוספים בהקשר זה הם פולי הסויה וכוסמת.

פעילות גופנית / ספורט - הפעילות היעילה והכי מומלצת היא פעילות גופנית אירובית כמו צעידה נמרצת, שחייה ורכיבה על אופניים. לא צריכים להיות ספורטאים מקצוענים כדי להשיג את היתרונות הבריאותיים שבפעילות, במחקרים נמצא שפעילות מתונה יחסית אך על בסיס קבוע ויומיומי משפרת בצורה משמעותית את הבריאות בכלל ואת לחץ הדם בפרט.

סטרס ומתח מתמשך – התגובה המיידית והספונטנית של הגוף למצבי לחץ ומתח היא עלייה של לחץ הדם. אנחנו חיים בסביבה מאוד סטרסית וחלק ניכר מהיום וברור שזה אינו תורם לבריאות הגוף וללחץ הדם שלנו. חשוב להתחבר לפעילויות המסייעות להרגעת הנפש והגוף כמו יוגה, טאי-צ'י, מדיטציות וכן הלאה.

קפאין (קפה / תה / קקאו / קולה וכו') – ידוע שהקפאין גורם לעלייה בלחץ הדם. צרכני קפאין כבדים צריכים לקחת בחשבון שהרגל זה גורם לעלייה מתונה וקבועה בלחץ הדם. כמו כן פוגע ברמת ואיכות השינה, פוגם באנרגיה ועוד. צריכת קפה של בין כוס לשתיים הינה סבירה ולא אמורה לנזק משמעותי.

מגנזיום – במחקרים נמצא שצריכה גבוהה של מגנזיום במזון עשויה להוריד את הסיכון לפתח יתר לחץ דם. או לחילופין להשפעה רצויה לירידת רמת לחץ הדם. מקורות במזון: ירקות ירוקים, אגוזים, גרעינים, קטניות ובעיקר סויה וטופו, שקדים, אגוזי פקאן, ערמונים, אגוזי קשיו ואגוזי ברזיל, דגנים מלאים כמו אורז מלא, שיבולת שועל, חיטה מלאה, דוחן, אבוקדו, סלק, מישמש מיובש, בננה, אננס.

לסיכום – הימנעו מרשימת המזונות הבעייתיים ובמקביל הכניסו לתפריט את המזונות המומלצים. תנו את דעתכם על טכניקות הרפיה, בדקו למה אתם מתחברים ואמצו את השיטה להרגעת הנפש, צאו לאוויר לצעידה נמרצת או אמצו כל ספורט שאתם אוהבים העיקר לנוע. כך תימנעו מיתר לחץ דם, תשמרו על בריאותכם לאורך זמן.



באפשרותך להתחיל תהליך ריפוי יחד איתי צור קשר
לתיאום פגישה 054-8091279

 

חזרה לאינדקס מחלות >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת