הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

עודף חלבונים הייתכן?

עודף חלבונים הייתכן?

היום, במכון כושר אני שומעת את המדריכה מסבירה לנו כמה חשוב לנו לצרוך חלבונים. מה גם שאנחנו מתאמנים ומפרקים שריר וחייבים לספק לגוף חלבונים במידה מספקת. האומנם? האם אנו צורכים מספיק חלבונים בתפריט שלנו? ואולי אנו מפריזים בצריכתו? האם זה עלול לגרום לנזקים ואיזה? הרבה סימני שאלה, בואו נעשה סדר בנושא החלבונים.

מהם חלבונים? – החלבון הוא אחד מאבות המזון החיוניים לגדילה ולהתפתחות, הוא רכיב מרכזי בבניית רקמות, הורמונים, אנזימים, נוגדנים ושמירה על מאזן חומצה בסיס בגוף. החלבונים המגיעים לגוף עם המזון מתפרקים במערכת העיכול ליחידות מבנה הבסיסיות שהם חומצות אמינו. חלבונים נמצאים בכל המזונות מן החי וכן במזונות מן הצומח. חלבונים בנויים מעשרים ושתיים חומצות אמינו וחלבון מלא הוא צירוף של עשרים ושתיים חומצות האמינו הללו.

מזונות חלבוניים מהחי : בשר לסוגיו כגון עוף, בקר ודגים, ביצים, חלב וגבינות. למזונות חלבוניים מהחי יש חסרונות רבים והרי לכם כמה מהם: מאיץ תהליכי הזדקנות בשל הרדיקלים החופשיים, מאיץ תהלכי דלקת בגוף, עשיר בכולסטרול, מכילים אנטיביוטיקה, הורמונים וכימיקלים המועברים דרך תזונתם של החיות, הרעלות מזון מתחילות לרוב מהבשר (בארץ הבקרה על גידול הבקר והעופות ידועה ברמתה הירודה) חיידקי סלמונלה, הפרה המשוגעת, חיידקי אי קולי, ווירוסים שונים, שפעת העופות,  ועוד כהנה וכהנה.

מזונות חלבוניים מהצומח: ישנם מזונות הכוללים מספר חומצות אמינו שמשלימות את עצמן בשילובן עם מזונות אחרים שונים ומהן ניתן לקבל חלבון מלא ואיכותי. שילוב של דגנים מלאים וקטניות מספקים לנו את החלבון האיכותי הזה. כדאי לצרוך חלבונים ממגוון מקורות (סויה, קינואה וכו') ולא ממקור אחד וזאת לוודא שאנו מקבלים את כל חומצות האמינו המלאות. למזונות חלבוניים מהצומח יש יתרונות רבים והרי לכם חלקם: מכילים סיבים תזונתיים רבים, אשר תורמים תרומה רבה לבריאות הגוף, עשירים בוויטמינים ומינרלים, מפחיתים ומונעים כולסטרול וסוכר בדם, מונעים מצבי דלקת בגוף, מתכלים בקלות ועוד.

כמות חלבון מומלצת לצריכה יומית היא 0.8 גר' לק"ג גוף, כלומר, יש להכפיל את משקל הגוף ב-0.8. לדוגמה, אישה השוקלת 53 ק"ג צריכה לקבל כ-43 גר' חלבון. גבר השוקל 70 ק"ג צריך לקבל 56 גר' חלבון. עבור האדם הממוצע מדובר ב-60-50 גר' חלבון ביום.

יודעים כמה חלבונים אנו צורכים? – הסטטיסטיקה אומרת שישראלים צורכים פי 2.5 מהמומלץ כ-120 גר' ביום. התזונה הממוצעת בישראל כוללת הרבה בשר והרבה מוצרי חלב. כתוצאה מכך, התפריט במקרים רבים כולל יותר מדי חלבון. צריכה מופרזת של חלבונים מובילה להתפתחות של מחלות שונות בדרגות שונות. התפתחות תופעות אוטואימוניות ומצבים אלרגיים שונים. הבעיות החמורות באמת אינן מתעוררות בגלל חסר תזונתי בחלבון כי אם מעודף. חולשות מטבוליות ומחלות כרוניות רבות מתפתחות כאשר חומצות אמיניות רבות מדי נדחסות לתוך הגוף והוא אינו יכול להיפטר מהן כראוי.

צריכה מופרזת של חלבון עלולה להוביל לבעיות בריאות רבות והרי לכם חלק מהם:

מחלת כליות – כשאנשים צורכים יותר מדי חלבונים בתפריט היומי שלהם, הם מכניסים לגוף יותר חנקן ממה שהם צריכים. זה יוצר עומס על הכליות, שתפקידן לסלק את עודפי החנקן דרך השתן. במחלת כליות יש לעבור לתפריט דל חלבון. תפריט מסוג זה, מקטין את הרמות העודפות של החנקן.

אבנים בכליות - צריכה גבוהה מדי של חלבון גורמת להפרשה גדולה של סידן מהעצמות דרך הכליות. הפרשה עודפת זו מגבירה את הסיכון לאבנים בכליות.

סרטן -  אוכלוסיות הצורכות מידה מופרזת של חלבון מהחי, בעיקר בשר, נמצאים בסיכון מוגבר לסרטן מסוגים שונים. כשלגוף אין אפשרות להפריש את עודף החלבונים, הרעלים האלה מאוחסנים בגוף בעיקר בצורת רדיקלים חופשיים. הרדיקלים החופשיים מסוכנים לבריאות שכן יש להם קשרים פתוחים והם יכולים ליצור כימיקלים אחרים שרבים מהם מסרטנים. כאשר זרימת הרעלים אל מחוץ לגוף אינה חופשית, הרדיקלים החופשיים נתקעים בתאים ופוגעים בתפקודם. עוד נמצא שיש לחלבון מהחי קרצינוגנים (גורמי הסרטן), הבשר דל בסיבים תזונתיים ולכן גורם סיכון לסרטן המעי הגס. המוסד האמריקאי לחקר ומניעת הסרטן ציין כי תפריט תזונה עתירי חלבון ממקור בשרי נמצא קשור למספר סוגי סרטן.

אוסטיאופורוזיס (הידלדלות עצם) - תפריט עשיר בחלבון מן החי גורם לגוף להפריש יותר סידן דרך הכליות וכך גדל הסיכון לאוסטאופורוזיס. חלבון מהחי בצריכה מוגברת גורם להגברת החומציות בדם, וכדי לאזן את החומציות הגוף מפריש סידן מן העצמות. במדינות בהן התזונה דלה בחלבון יש שיעור נמוך יותר של אוסטאופורוזיס. במחקרים נמצא הקשר בין צריכה מוגברת של חלבון מן החי, בעיקר בשר, לבין שכיחות שברי האגן. מחקר שנעשה ביפן, בו נתנו לנשים צעירות כמות מוגדלת של חלבון, למחציתן מקור מהחי - בשר, ומחציתן חלבון ממקור צמחי - חלבון סויה. אלו שקיבלו תוספות בשר איבדו מדי שנה כ-50% סידן בשתן יחסית לאלו שקילו תוספת חלבון מסויה.

הצעות לשילוב מזונות לקבלת חלבון צמחי איכותי:

דגן מלא + קטניות כגון פיתה מקמח מלא + ממרח חומוס או אורז מלא ועדשים (מג'דרה).

דגן +  מוצרי חלב כגון  שיבולת שועל + יוגורט.

קטניות + זרעים כגון חומוס + טחינה (משומשום מלא).

אגוזים + חלב כגון יוגורט + אגוזים.

ירקות + דגן כגון ירקות מוקפצים + פסטה מחיטת כוסמין מלאה.

ירקות + קטניות כגון ירקות עם שעועית או חומוס.

 לסיכום: בעידן השפע בו אנו חיים מזון תמים יכול להוות סכנה לבריאות בצריכה עודפת ולטווח הארוך. תזונה בריאה ונכונה לילדים ולמבוגרים יכולה לשפר את הבריאות ולמנוע מחלות עתידיות.

 קציצות אורז אדום ועדשים

קציצות עדשים


 

 

באפשרותך להתחיל תהליך ריפוי יחד איתי צור קשר 
לתיאום פגישה 054-8091279

חזרה למאמרים >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
מאמרים קשורים
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת