הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

נשנושי הילדים בחופש הגדול

נשנושי הילדים בחופש הגדול

הקיץ בעיצומו הימים חמים ואנו מוצאים את הילדים יותר ויותר מול הטלוויזיה והמחשב כי נעים במזגן, ועוד יותר נעים החוסר מעש. בחופש הגדול תמיד נוצר עודף זמן פנוי ומגיעים למצב של שעמום בשלב כלשהו. במצב הזה מתחיל הצורך ב"משהו טעים" הלא הם הנשנושים. לחופש כמו בחופש אנו יוצאים משגרה, מתירים את הרסן מהילדים ובאווירה זו משחררים אחריות מהתזונה המסודרת.

כדאי לתת את הדעת לנתון האומר ששיעור ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער בארה"ב ובישראל עולה בהתמדה עד כי 30% מהילדים מוגדרים כסובלים מעודף משקל.  ילד שמן שלהוריו עודף משקל הסיכוי שיישאר שמן גם בבגרותו הוא קרוב ל-80%! אצל רבים מהילדים עודף הקלוריות מקורו לא בארוחות עצמן אלא בארוחות הביניים הכוללות שתייה מתוקה, מאפים מתוקים, ממתקים וחטיפים. רבים מהחטיפים הללו מכילים תכולת נתרן גבוהה, צבעי מאכל, שומנים מוקשים, תוספים, משפרי טעם, וסוכרים בכמות גדולה. צבעי מאכל (כגון טרטזין-צהוב) גורם להחמרה במצבי אסטמה, אלרגיות, היפראקטיביות ורגזנות. התוספים הכימיים, ובעיקר יש להימנע ממונוסודיום גלוטומאט המפריעים לפעולת הכבד, מצטברים כרעלים בגוף, ומחלישים את מערכת החיסון.

הילדים בדרך כלל בחופש מתעוררים הרבה יותר מאוחר ומתחילים את היום בנשנוש ולא בארוחה מסודרת, מדלגים על ארוחות כי אכלו חטיף כזה או אחר במקום, או שאוכלים בחוץ במסגרת הבילויים את הנקניקייה, המבורגר והצ'יפס. היציאה לבילוי עם הילדים כוללת כמעט תמיד כשני חטיפים קנויים, זה אומנם מאוד נוח אך המחיר שנשלם בריאותית אינו כדאי, האמינו לי. ילדים מעלים במשך החופש בממוצע כ-2 קילוגרם.

השמנה בגיל צעיר, מלבד הקושי החברתי והדימוי העצמי שנפגע, מובילה גם לבעיות של סוכרת, לחץ דם וכולסטרול גם בילדים צעירים. הרגלי אכילה נכונים שנקנים בגיל הצעיר יכולים למנוע השמנה ובעיות בריאות עתידיות ולכוון לאורח חיים בריא. והרי הדבר הכי יקר לנו עלי אדמות זה בריאות ילדינו והיקרים לנו.

 קשה להוציא את החטיפים והממתקים לגמרי מחיי הילד, אז מה עושים?

בחופש הנטייה של ההורים לפנק את הילדים ולפצות על היעדרם מהבית. הפיצוי תמיד בדמות ממתקים וחטיפים אחרים. אל תתפתו למלא את הבית בנשנושים תבנו עם הילד תוכנית אכילה ותעמדו בה.

אפשר להחליט עם הילד שלא אוכלים יותר ממתקים וחטיפים קנויים. מלבד באירועים יוצאי דופן כמו ימי הולדת, מסיבות וכן הלאה. בחגיגות מעין אלו הילד יכול לאכול כמו כולם על מנת שלא ירגיש שונה.

אפשר להגדיר מראש שאחת מארוחות הביניים תכלול חטיף אחד בלבד שהילד הכי אוהב ובכל מקרה להימנע מהחטיפים שרמת הנתרן שלהם גבוהה במיוחד. אלה בדרך כלל שקיות  החטיפים המלוחים. גם פה ניתן לשפר את החטיפים הניתנים לילד. כדאי להתארגן עם בייגלה מחיטה מלאה או מקמח כוסמין, פריכוני אורז מלא בטעמים, קטניות מבושלות ומתובלות כגון גרגרי חומוס, תורמוס ועוד, תתפלאו כמה זה טעים כמנת ביניים. מתוקים כדאי להציע פירות יבשים, ריבועי שומשום וכדומה. המקור צריך להיות מה שיותר טבעי ומה שפחות סוכר. אפשר ורצוי להכין בבית ביחד עם הילד כדורי תמרים עם אגוזים טחונים, ממתקי שוקולד חרובים ועוד.

בכל מצב ובכל מקרה, לא לצאת מהבית לבילוי עם הילדים רעבים,  כי אז בטוח שהרעב יכריע את הכף. והכי קל יהיה לפתוח שקית או לקנות מזון מהיר (ג'אנק). הבחירה תהיה כמעט תמיד מה שקרוב לנו וזה המבורגר וצ'יפס או פיצה...דואגים שזה יהיה הכי זמין לנו.

בשום אופן לא ללכת עם ילד רעב לקניות, זה הרי ברור שזה יסתיים בפתיחת שקית חטיף מלוח או מתוק מה יבוא קודם.

השתייה המתוקה היא רעה חולה – פחית מיץ מכילה קרוב ל-10 כפיות סוכר, הקפידו לצאת עם בקבוק מים מינרלים.  חשוב להזכיר לילד לשתות כי לא תמיד הוא מודע לתחושת הצמא. בהרבה מקרים מבלבלים את תחושת הצמא עם חשק לנשנוש כלשהו, חשוב לשתות גם כשלא צמאים.

לאמהות עובדות – חשוב להמשיך ולהכין לילד את הכריך שהוא רגיל אליו כארוחת עשר. אפשר לגוון להם את הכריכים עם ממרחים שהם אוהבים ולצרף לכריך פתק אישי, זה מחמם את הלב. כדאי גם לשלוח לילד תזכורת לאכול את הכריך (שלא יתפתה לחטיף או דגני בוקר שגם הם מכילים בדרך כלל סוכר יותר מכל רכיב אחר). ממרחים מומלצים בכריך - ממרח תמרים, אבוקדו, חומוס, חלבה, טחינה עם דבש, ממרח שקדים ודבש, ממרח חרובים בטעם שוקולד, דבש או גבינות עזים. ממרחים אלה טעימים ביותר ומכילים רמות גבוהות של ויטמינים ומינרלים ולא רק שאינם שוחקים את הויטמינים בגוף אלא תורמים הרבה ערכים תזונתיים.

כדאי להכין לילדים גם צלחות מוכנות לארוחת הצהריים. כך שעליהם יהיה רק להכניס את הצלחת המוכנה לחימום קל ולאכול. חלבון איכותי נקבל מסוג של דגן מלא כגון אורז, קינואה, דוחן, ספגטי מאורז או חיטה מלאה בשילוב עם קטנית כגון שעועית, עדשים, אפונה, תירס, גרגירי חומוס. חלבון טוב נוסף הוא ביצה ולילדים אין צורך בהגבלת הכמות, או מנה בשרית. מנות בשריות שמתקבלות בברכה ומזינות הן הודו או עוף שניתן להגיש כקציצות או כדורי בשר.

מלאו את המקרר בפירות שהם אוהבים ואולי אפילו כדאי לחתוך להם את הפירות, כך שזה יהיה להם מוכן וזמין במקרר. אפשר להכניס להקפאה פירות מסוימים (ענבים מתאימים ביותר להקפאה) וזה מאוד טעים ומרענן.  הפירות מספקים את ה'מתוק האיכותי' שבא בעסקת חבילה עם הסיבים התזונתיים, ויטמינים ונוגדי חמצון. פירות מהווים מנת ביניים אולטימטיבית.

חשוב גם להתייחס לפעילות של הילדים במהלך היום. הנטייה היא לרבוץ שעות מול הטלוויזיה ומהחשב וזה תמיד הול עם נשנושים. הגבילו את שעות הטלוויזיה והמחשב ועודדו את הילדים לפעילות ספורטיבית כלשהי כגון אופניים, משחק כדורגל, כדורסל או כל ספורט שהילד אוהב.

לסיכום, ילדים פתוחים לשינויים בעיקר כשהם מבינים את הסיבות, ופעמים רבות מפתיעים אפילו את הוריהם ביכולתם להסתגל, להפנים וליישם את כללי הבריאות.לילדים נטייה טבעית ומולדת להימשך לטוב ולבריא להם ולזהות את הכמויות הנדרשות. כל שהם זקוקים לו הוא הכוונה, היצע מזונות בריאים, והקשבה להעדפותיהם.

 תזונת ילדים

 



באפשרותך להתחיל תהליך ריפוי יחד איתי צור קשר
                                    לתיאום פגישה 054-8091279

 


חזרה למאמרים >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
מאמרים קשורים
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת