הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

סרטן שד

סרטן שד

המלצות לאבחון

אחת מכל תשע ישראליות (היום מדברים כבר על 1 מ-7) חולה בסרטן השד. על פי נתוני היחידה לרישום סרטן במשרד הבריאות, הסיכון ללקות בסרטן השד עד גיל 75 הוא כ-9%. מתחילת שנות ה-90 ועד סוף שנת 2000 אובחנו בישראל 26,500 נשים כחולות בסרטן השד. סרטן השד ללא טיפול עלול לגרום למוות, ניתן למנוע אותו באמצעים פשוטים ברוב המקרים.

המלצות לאבחון מוקדם - החל מגיל 20 מומלץ על כל אישה לבצע אחת לחודש בדיקה עצמית של השד הכוללת מישוש של השד לאיתור גושים כלשהם. החל מגיל 40 מומלץ לבצע ממוגרפיה אחת לשנה. הממוגרפיה מתבצעת במסגרת קופת חולים המאפשרת בדיקה חינם מעל גיל 50 פעם בשנתיים. אישה אשר נמצאת בקבוצת סיכון זכאית לבדיקות תכופות בהתאם לצורך.

מניעה של סרטן השד

פעילות גופנית - פעילות גופנית מפחיתה סיכון לחלות בסרטן השד. במחקרים נמצא כי פעילות גופנית מפחיתה רמות אסטרוגנים בנשים לאחר גיל מעבר וכפי הנראה זו אחת הסיבות להשפעה המגנה של הפעילות הגופנית בהפחתת הסיכון לחלות במסרטן השד. מחקר זה אומר לנו שיש להתחיל פעילות גופנית כ-20 שנה לפני גיל המעבר. ההמלצה על פעילות גופנית של כחצי שעה באופן קבוע ויומיומי.

במחקר גדול בארה"ב שנערך בשנים 1971-1975על 6,160 נשים בריאות שנשארו במעקב במשך 10 שנים. 138 פיתחו סרטן שד ונמצא כי פעילות גופנית הפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד ב-67% בנשים לאחר גיל מעבר.

עודף משקל – מחקרים רבים מראים כי הסיכוי של נשים הסובלות מעודף משקל לאחר גיל המעבר ועם הפסקת הווסת, גדול יותר מנשים בעלות משקל רגיל. בנוסף לכך גילוי סרטן השד אצל נשים הסובלים מעודף משקל הוא בדרך כלל בשלב מאוחר ומתקדם וזה לכשעצמו מוריד את הסיכוי להחלמה קלה, מהירה וטובה.

במחקר גדול בארה"ב שנעשה על ידי חוקרים אונקולוגים ממרכזי סרטן שונים בארה"ב נצפו שתי קבוצות של חולות סרטן השד לאחר ניתוח וטיפולים. קבוצה אחת של נשים שהמשיכה באורח חייה ובתזונה הקודמת לה היו רגילות. קבוצה שנייה קיבלה הדרכה לתפריט דל שומן. לאחר מעקב של 5 שנים נמצא שהנשים ששמרו על תפריט דל שומן הסיכון לחזרת הסרטן היה נמוך מאשר בקבוצה שצרכה תזונה רגילה. מה שאומר לנו שעל ידי שמירה על תזונה דלת שומן בלבד ניתן לשנות את מהלך המחלה.

מותר ואסור על פי מחקרים:

בשר
– במחקר במרכז לחקר הסרטן בגרמניה נמצא כי צריכה גבוהה של בשר מעלה ב-85% את הסיכון לחלות בסרטן שד אצל נשים לקראת גיל מעבר והפסקת הווסת. הימנעו מאכילת בשר על בסיס יומיומי התמקדו באכילת דגים ומעט בשר עוף. ניתן לקבל חלבונים מלאים ואיכותיים על ידי שילוב של דגנים מלאים עם קטניות המספקים חומצות אמינו.

ברוקולי – מונע סרטן השד, במחקר נראה כי צריכה גבוהה של ברוקולי וירקות מצליבים נוספים מורידה סיכון להיווצרות סרטן שד אצל נשים לקראת גיל המעבר. הכניסו ברוקולי לתפריט על בסיס יומיומי, אפשר לעשות ממנו מטעמים בצורה של סלטים ותוספות.

חסה וירקות עליים – מכילים חומצה פולית ופלבנואידים. כדאי להכניס אותם לתפריט היומיומי ולאכול אותם בכמויות. נמצא שהם מצמצמים ב-30% סיכון לסרטן השד.

קרוטנואידים – במחקר של בדיקת קרוטנואידים שונים בדם נמצא כי הסיכון לחלות בסרטן השד היה כפול אצל נשים שהמעיטו בצריכת קרוטנואידים שונים. נמצא כי ביתא קרוטן מפחיתה באופן משמעותי את סיכון לסרטן השד. שתו כל יום מיץ גזר ואכלו הרבה כתומים וירוקים.

וויטמין C וליקופן –מחקרים הראו שצריכה גבוהה של ויטמין C וליקופן מפחיתה משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן השד. ויטמין C נמצא כמעט בכל הירקות והפירות הטריים כגון פלפל אדום, תות שדה, גויאבה, כרוב, מלון, הדרים ועוד. הליקופן מצוי בכל האדומים כגון עגבניות ומוצרי עגבניות.

שומנים במזון – בארצות בהם צריכת השומנים גבוהה כגון צפון אמריקה ומערב אירופה, שכיחות סרטן השד גבוהה מאוד. בארצות בהם צריכת השומנים נמוכה כגון תאילנד ויפן, שכיחות סרטן שד נמוכה מאוד. היום יש לכך אישורים במחקרים אפידמיולוגיים נרחבים. חשוב להוריד את צריכת השומן הרווי בעיקר מהחי ולהעלות את צריכת השומן הצמחי. וחשוב במיוחד לדעת! - במחקר נוסף נמצא ששמירה על תפריט דל בשומן ניתן להפחית את הסיכון לחזרת המחלה בכ-42%.

שמן פשתן - שמן הפשתן מומלץ מאוד, הוא עשיר בליגננים ההופכים במע' העיכול לאנטרולקטינים ולאנטרודיול שהם חומרים אנטי-סרטניים פעילים. נשים אשר בבדיקת השתן שלהן נמצאה רמה גבוהה של ליגננים סיכוייהן לחלות בסרטן שד נמוכות. שמן פשתן משפר גם את פעילות מע' החיסון ואת תצרוכת החמצן של התאים. כדאי לאכול לפחות 2 כפות זרעי פשתן טחונים כל יום (לא לקנות טחון לטחון בבית כל יום טרי).

מיץ רימונים – בגרעיני הרימון יש חומרים הגורמים לאפופטוזיס ולהרס התאים הגידוליים ללא פגיעה בתאים הנורמאליים. כמו כן יש לו פעילות נוגדת אסטרוגן ולכן הוא יעיל למניעה וטיפול בסרטן בכלל ובסרטן השד בפרט. מומלץ לשתות כל יום כוס מיץ רימונים.

תה ירוק – במחקר שנערך בלוס אנג'לס בהשתתפות נשים ממוצא סיני, פיליפיני ויפני נמצא קשר בין צריכה גבוהה של תה ירוק וסיכון נמוך לסרטן שד. בניסוי מעבדה נמצא כי תה ירוק מפחית פעילות של תאי סרטן שד. עוד נמצא שחולות סרטן שצרכו תה ירוק זה הפחית את הסיכון לחזרת המחלה.מומלץ לשתות מס' כוסות תה ירוק ביום.

מחסור בוויטמין B12 – נמצא שמחסור בוויטמין B12לאורך זמן מתקשר לסיכון גבוה לחלות בסרטן השד. במחקר שנערך באוניברסיטת בוסטון השתתפו כאלף נשים לאחר גיל המעבר, נמצא כי רמות נמוכות של הוויטמין גורם לסיכון ללקות בסרטן השד. 

פעילות גופנית – נמצא במחקרים רבים וחד משמעיים שפעילות ספורטיבית קבועה כחלק מאורח החיים מפחיתה משמעותית סיכון ללקות בסרטן שד, יש השפעה מיטיבה על מע' החיסון בעלייה של תאי NK. עוד נמצא שחולות סרטן אשר הקפידו על ספורט באופן קבוע דיווחו על שיפור משמעותי באיכות החיים, כולל מצב נפשי אופטימי וחיובי. חולות סרטן בגיל מעבר מצויות בסיכון גבוה גם לאוסטיאופורוזיס ופעילות גופנית מסייעת גם במניעת הידרדרות ושיפור העצם.

ולסיכום:

איך נמנע ונטפל במחלת סרטן השד? - ניכנס לתהליך של שינוי באורח החיים הכולל:

• ירידה במשקל – הפחתה במשקל היא חובה, חשוב לעשות זאת באופן מתון ומושכל עם איש מקצוע.
• שינוי תזונתי – הכולל את כל ההמלצות שפרטתי.
• פעילות גופנית וספורט – להיכנס למסגרת של פעילות ספורטיבית יומיומית.
• הפסקת עישון – מי שמעשן זה הזמן להפסיק ובאופן מיידי, כאן ועכשיו!
• שינה טובה – שינה מספקת חשובה מאוד לתפקוד טוב ובריא של מע' החיסון.
• סטרס – חשוב להיות מודע למצב הנפשי ולהפחית סיבות למתח נפשי מתמשך.

 
באפשרותך להתחיל תהליך ריפוי יחד איתי צור קשר 

לתיאום פגישה 054-8091279

 

חזרה לסרטן - מחלת המאה >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת