הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

סובלים מנשירת שיער, קשקשת? מה כדאי לכם לדעת

סובלים מנשירת שיער, קשקשת? מה כדאי לכם לדעת

נשירת שיער זוהי אחת הבעיות השכיחות שכל אדם חווה בשלב כזה או אחר בחייו. הסיבות לכך הן רבות, מגוונות ושונות. נשירת שיער מוגברת כללית, יכולה להופיע עקב אנמיה על רקע של חסר בברזל או B12, לאחר דיאטות חריפות ולא מאוזנות, לאחר מצבי מתח מתמשכים, עקב מחלות שונות כגון חוסר איזון בבלוטת התריס, זאבת מערכתית, סוכרת, לאחר הריון ולידה, לאחר הפלה או עקב נטילת גלולות נגד הריון. נשירת שיער יכולה להופיע גם כחודשיים לאחר מחלת חום קשה, כגון שפעת או דלקת כלשהי בגוף.

 
להלן פירוט הגורמים העיקריים והמלצות לשיפור:
 

חלבון - מחסור בחלבון יכול להיות גורם לנשירת שיער. השיער בנוי מחלבון, בעיקר מחלבון הנקרא קריאטין ומיוצר בגוף ע"י חומצות האמינו ליזין, מתיונין ופנילאלנין. אלו חומצות אמינו חיוניות כלומר, שהגוף לא יכול לייצר בעצמו ולכן יש לספק לו מהמזון. גם חומצות האמינו ציסטאין ומתיונין חשובות לשיער עקב קשירתן לגופרית. הגופרית דרושה ליצור קולגן וקריאטין תקינים, התורמים לבנייה ולחוזק השיער. מומלץ לצרוך חלבונים מהחי כגון ביצים, עוף (ללא עור ושומן), גבינות צאן 5% ודגים. חלבון מהצומח ניתן לקבל מדגנים מלאים וקטניות, שילובם ביחד יוצר חלבון מלא המכיל את כל חומצות האמינו החיוניות. לדוגמא - אורז ועדשים (מג'דרה) או לחם מלא עם חומוס (רצוי ביתי). על מנת שחלבון יתפרק היטב בקיבה, יש צורך בהפרשה תקינה של אנזימי עיכול, אם אין מספיק אנזימים, ניתן לקבל אותם כתוסף מזון.

 

מינרלים – מחסור במינרלים אף הוא אחד הגורמים לנשירת השיער. המינרלים מהווים חלק ממבנה השערה ולכן חשיבותם הרבה. המינרלים המשתתפים במבנה השערה הם: אבץ, ברזל, סיליקה וגופרית. מקורות לאבץ הם גרעיני דלעת וחמניות, אגוזים, דגנים וקטניות, ביצים. מקורות לברזל הם קטניות כגון עדשים, חומוס, סויה, שעועית, ירקות ירוקים ובשר. מקורות לסיליקה הם קליפות פירות וירקות רצוי אורגני, סובין שיבולת שועל, אורז חום. מקורות לגופרית הם ביצים, כרוב, ברוקולי, לפת, שום, בצל.

 

ויטמינים - מחסור בוויטמינים כגון ויטמין B12 יגרום לאנמיה. האנמיה גורמת למחסור בחמצן ברקמות השונות, כך לא מגיע מספיק דם וחמצן לשורשי השיער, הזנת השורשים נפגעת, הם נחלשים ונושרים. מחסור בוויטמינים מקבוצה B, A ו-C גם עלול לפגוע בבריאות השיער. ויטמינים מקבוצת B נקבל מקטניות כגון עדשים, חומוס ושעועית. דגנים מלאים כגון אורז מלא. אגוזים זרעים וגרעינים למיניהם. ויטמין C נקבל משפע ירקות בעיקר פלפל אדום, קיווי, תות שדה וכן הלאה.

 

הריון ולידה - נשירת שיער מוגברת מאוד שכיחה לאחר לידה, בזמן ההיריון השיער שופע ואינו נושר. תופעה זו נובעת מכך שיותר זקיקי שיער נמצאים בשלב הצמיחה הפעילה בתקופת ההיריון. עם סיום ההיריון והשינוי במצב ההורמונאלי, זקיקים אלו עוברים חזרה לשלב המנוחה, דבר המתבטא לעיתים בנשירת יתר. תופעה זו היא זמנית וצפיפות השיער חוזרת ברוב המקרים לתקנה תוך כחצי שנה מהלידה.

 

סטרס / מתח מתמשך - מתח מתמשך שוחק ויטמינים רבים מהגוף וכאשר זה משולב עם חסרים בסיסים של רכיבים חיוניים בגוף התוצאה פגיעה בשיער בין היתר. ויטמינים מקבוצת B הכי חשובים ומומלץ לשלבם כתוסף עם תפריט תזונתי נכון. פעילות ספורטיבית חשובה וחיונית לטיפול במצבי סטרס וכדאי לשלב עם יוגה. כדאי לאמץ טכניקות הרגעה כגון טיפולי מגע כמו עיסויים, שיאצו וכן הלאה.

 
שימוש בכימיקלים במוצרים לטיפוח השיער
 

המצב היום בתעשיית טיפוח הגוף והשיער מחייב  בדיקה דקדקנית של החומרים המופיעים בתווית המוצר. יבטיחו לכם שהחומרים מעניקים "גמישות, רכות, ברק, ומראה רך וזוהר" הבעיה שזו רק אשליה ומעבר לתוצאה הרגעית חומרים אלה מזיקים וגורמים, בין היתר, לנשירת שיער מאסיבית כבר בגיל מאוד צעיר. אפרט בכמה מילים על חלק מהרכיבים שמכניסים לנו לשמפו, למסכה, למרכך ולא רוצים שתדעו. 

 

SLS ונגזרות – כל הנגזרות הם דטרגנטים המשמשים לייצור כ-95% מהסבונים והשמפו המשווקים בעולם והוכח מעל  לכל ספק שהם חומרים המגרים ועלולים בחשיפה ממושכת, לגרום לבעיות עור. זה הכימיקל המעניק נפח למוצר ומקציף. נכון שלא כל האנשים רגישים ל-SLS באותה מידה, אבל, אצל תינוקות עם אסטמה של העור, אנשים מבוגרים או אנשים הסובלים מאלרגיות ורגישויות שונות זה רק יכול להחמיר את המצב והימנעות ממנו יכול לשפר ולהרגיע. 

 

סיליקון - זוהי תרכובת סינתטית המתאפיינת בצמיגיות גבוהה ועמידות לחום ומשמשת בתעשיות כגון רכבים, ציפויים ועוד כמו גם בתעשיית טיפוח העור והשיער כגון שמפו, מרככים, קרמים לעיצוב השיער ועוד. בשימוש בשיער הוא נועל קצוות מפוצלים, מעניק לשיער מראה אחיד ומבריק. אז כפי שכבר צינתי זהו חומר סינתטי, כימיקל המכסה את השערה לכל אורכה כולל הקרקפת. המגע עם החומר הזה לאורך זמן גורם לנזק מצטבר אוטם את עור הקרקפת, סופח אבק וזיהום, אינו מסיס במים מצטבר על העור והשיער ומעודד הצטברות חיידקים  וכך מתפתחת לה הקשקשת הידועה לשמצה, גירויים בעור וכמובן נשירה.

 

פורמאלדהיד - מצוי בהחלקות (יפנית, ביולגיות, אורגניות וכו'), כל הסוגים מכילים ריכוזים מאוד גבוהים של פורמאלדהיד גם אם לא כתוב על גבי המוצר שהם מכילים פורמאלדהיד. שמות נוספים שכולים להופיע על המוצר - פורמלין, מתנל.פורמלין וזהו בעצם חומר משמר לרקמות למחקר פתולוגי מוסיפים אותו בחומרי ניקוי וחיטוי וחומר משמר בתעשיית הקוסמטיקה. ההשפעות הבריאותיות של הפורמאלדהיד הינן מזיקות וגורמות לגירויים בדרכי הנשימה, בעיות נשימה, מחלות בדרכי הנשימה וכמובן סרטן. יש גם חשד לעלייה בתחלואה במחלות כרוניות כאסטמה בגלל חשיפה אפילו קצרה לחומר.

 

אני אישית מודעת לגופי ובריאותי הפיזית והנפשית לכן אני בודקת בתווית המוצר מה הוא מכיל (במוצרי מזון כמו גם במוצרי טיפוח). אני משתמשת אך ורק בשמפו, קרם וסרום לשיער טבעי 100% של חב' לבנדר. מוצרי הטיפוח של לבנדר  מבוססים על שמנים, חמאות ושמנים אתריים המסייעים גם הם בשימור המוצר ולכן אינם מכילים כימיקלים שונים.

 

לסיכום: שיער בריא בגוף בריא. מי ששומרת על תזונה בריאה ומספקת לגוף את צרכיו באופן טבעי ומאוזן מובטח לה פחות נשירת שיער ויותר שיער בריא בגוף בריא. כמו כן הימנעות מכל המוצרים המתועשים המלאים בכימיקלים (כאמור במזון וגם במוצרי הטיפוח). היום אפילו המחקרים כבר יודעים להגיד כמה טובים להזנה וטיפוח שמן הזית, חמאת השיאה, חמאת קוקוס ושמן השקדים, ועל ההשפעות החיוביות על הגוף והנפש של השמנים האתריים.  אני ממליצה גם לעשות בדיקות דם ולבדוק אם יש חוסרים ולפעול בהתאם. כדאי להגיע לאיש מקצוע אשר יבנה תפריט נכון ומאוזן בהתאם למצב הגוף ולמניעת בעיות עתידיות.

 

אקנה, פצעי בגרות

 
באפשרותך להתחיל תהליך ריפוי יחד איתי צור קשר 
לתיאום פגישה 054-8091279

 

חזרה למאמרים >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
מאמרים קשורים
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת