הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

מאפייני הפרעות קשב וריכוז (ADHD)

מאפייני הפרעות קשב וריכוז (ADHD)


חוסר קשב

ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז מאבדים מהר את מוקד תשומת הלב שלהם. הם משתעממים, דעתם מוסחת והם נעים ממשימה למשימה מבלי להשיג דבר. הכנת שיעורי הבית נמשכת זמן רב, ולפעמים אינה מסתיימת כלל. המורים אינם מבינים, הרי הילד מספיק כל כך הרבה כאשר משגיחים, עליו וכל כך מעט כאשר מניחים לו לנפשו. הבעיה לובשת פנים חדשות יום יום. יש ימים שבהם הילדים מרוכזים, וביום שלמחרת הם בעולם אחר. התנהגותם משתנה גם ממצב למצב. כמה מהילדים חסרי הקשב עשויים לגלות עניין רב כאשר הם צופים במשחק וידאו ולהתעלם לגמרי מחבריהם.

השינויים בהתנהגות הזו משמעם, שמאבחנים לא מנוסים עלולים להחמיץ את הפרעת הקשב והריכוז של הילד ולא להבחין בו. ישנם ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז שבסביבה החדשה ומעניינת מגלים ריכוז רב, ובאותה מידה יש ילדים עם הפרעות קשב המשתפים פעולה יפה עם הפסיכולוג כאשר בוחנים אותם ביחידות, אבל מתפרקים שוב כאשר הם חוזרים לכיתה פעלתנית של 30 ילדים ויותר. המאפיין הכי בולט הוא חוסר הקשבה להוראות מילוליות וקשיי זיכרון לטווח קצר. ההורים אומרים לילד לעשות שני דברים, והוא אחרי רגע חוזר ושואל מה הדבר השני שעליו לעשות.

ישנה תת קבוצה של ילדים בעלי הפרעת קשב בלבד (לא היפראקטיבים אימפולסיבים) ודעתם מוסחת מאד על ידי מחשבותיהם שלהם. הילדים האלה מתחילים לרחף כאשר המורה מתחיל לדבר. מוחם נמצא הרחק משם. כאשר הם יושבים בשקט בכיתה, אין הם מטרידים איש, אבל לא נראה שהם לומדים. הם הופכים לילדים "שקטים שאינם מצליחים בלימודים". יש להניח שאיינשטיין היה כזה, אינטליגנטי שנכשל בבית הספר, והתעניין בפיצוח תורת היחסות יותר מדברי המורה. מבוגרים שנשארו אצלם שרידים מהפרעות הקשב מילדותם, מספרים על קשיי הריכוז שלהם בזמן הרצאה. מוחם מרחף, והם חושבים על נושאים אחרים. כאשר הם קוראים, העיניים רואות את האותיות אבל המוח נמצא במקום אחר. אחרים מתמודדים עם הזיכרון לטווח קצר על ידי רשימות או על ידי עשיית דברים מיד. רב המבוגרים והילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז מתקשים באריתמטיקה או בזכירת סדרות מספרים.

כאשר אנחנו מתקשים בביצוע משימה, עד מהרה אנחנו מפסיקים להתרכז. לזה קוראים חוסר קשב משני. הוא מצוי אצל ילדים בעלי קשיי שפה וקשיי קריאה ומתמטיקה. הילד אינו מרוכז כאשר מוחו עמוס יתר על המידה, אבל אחרי שהמתח נפסק, הוא חוזר למלוא הקשב. ילדים מוגבלים בשכלם עושים לעתים קרובות רושם כאילו הם חסרי קשב. אבל טווח הקשב שלהם מתאים לגילם השכלי הנמוך. יש ילדים שאינם מרוכזים כאשר הם נתונים במצוקה כלשהי, אבל חוסר ריכוז זה בא וחולף בהתאם לאירועים הרגשיים, ואין הוא קשור לקבוצה האחרת של התנהגויות ADHD. יש כמובן מקרים שבהם מצוקה רגשית, ליקויי למידה ספציפיים ומוגבלות שכלית קיימים יחד עם הפרעת הקשב והריכוז.


אימפולסיביות

ילדים בעלי הפרעת קשב אינם מחפשים להם צרות, הם פשוט יורים מהמותן מבלי לחשוב על התוצאות. הם בהחלט מבחינים בין טוב לרע, אבל הדבר נקלט אצלם אלפית השניה אחרי שכבר הגיבו ואז כבר מאוחר מידי. השליטה הדלה בדחפים, היא ההתנהגות המסבכת את הילדים האלה בצרות הגדולות ביותר. ההורים אינם מסוגלים להבין איך ילד כל כך אינטליגנטי מסוגל להתנהג בצורה כה טיפשית. הילדים האלה באמת מצטערים על מה שעשו, אבל יתנהגו בדיוק באותו חוסר מחשבה בפעם הבאה. כאשר ילד דוחף ילד אחר רגיל בבית הספר, הנדחף בודק ומברר בקפידה אם המורה מסתכלת, לפני שהוא מתנקם בדוחף ובועט בו. ילד עם הפרעת קשב מגיב מתוך רפלקס, נתפס וזוכה לכינוי "ילד תוקפני". הרבה מהילדים האלה מועדים לתאונות. הם מטפסים על גגות, קופצים מתוך חלונות, רצים בכבישים ורוכבים על אופניהם מבלי להתבונן קדימה.

ילדים אימפולסיביים קוטעים את דברי האחרים ומתפרצים לדבריהם. הם נעשים מתוסכלים במהירות ומאבדים את סבלנותם. רובם נוחים לכעוס ונוטים להתפרצויות. הם פולטים את התשובות הלא נכונות לפני שהמורה סיימה לשאול את השאלה. הם מגיבים אחרי ששמעו חצי מההוראות, והם עושים עבודתם במהירות עם הרבה שגיאות רשלניות.

בחצר בית הספר קל להשפיע עליהם, ולעתים קשה לשאת אותם. יש ילדים המבלים את ההפסקה ליד דלת מנהל בית הספר. הילדים האלה אינם תוקפניים, אבל התנהגותם יוצאת מהר מכלל שליטה, ואין הם חושבים יותר מדי על התוצאות. לפעמים הילדים הגדולים מוצאים את עצמם מושעים מבית הספר. בילדים קצרי רוח וחמי מזג אלה קשה להחדיר משמעת, כיוון שתגובותיהם תלויות מאד ברפלקסים. הם לומדים מהניסיון לאט לאט, ולאורך הדרך גורמים סבל לסובבים אותם: להוריהם, מוריהם ולעצמם.


פעלתנות יתר

בעבר הייתה המאפיין העיקרי של ה-ADHD. פעלתנות יתר כשלעצמה היא בעיה קלה, אבל כאשר היא מתחברת לאימפולסיביות, נוצר צירוף שהופך לחומר נפץ מוחלט. חלק מילדים אלה, שאין להם מנוח, היו פעילים בצורה יוצאת דופן אפילו קודם שנולדו. בינקותם היו רבים מהם תינוקות תובעניים שסבלו מכאבי בטן, אך למרבה ההפתעה, חלק גדול היו תינוקות רגילים לגמרי או אפילו טובים במיוחד. לגבי רב הילדים השינוי חל כאשר התחילו ללכת. הם "הפכו" את הבית ונכנסו לכל פינה ומקום. רבים מילדים אלה פעילים מאד בגן ומתקשים לשבת כשמקריאים להם סיפור. כשמתחילים ללמוד בבית הספר, ההיפראקטיביות מתבטאת בצורות ממותנות יותר. יש עלייה כללית בתנועות הגוף, ההולכת ומחריפה בסוף היום. הילדים חסרי שקט, מתנועעים בעצבנות ומתקשים לשבת במקומם. מי שבכל זאת יושבים, מניעים את רגליהם, מתופפים באצבעותיהם או נוגעים או משחקים בכל דבר המצוי בהישג ידם. כאשר ילדים אלה יוצאים להפסקה הם דומים לחיות ששוחררו מהכלוב. כשהם חוזרים לשיעור מובנה בכיתה, הם מתקשים להירגע. בבית הם הולכים ממקום למקום, נוגעים בכל מני דברים, פותחים וסוגרים את דלת המקרר. הפעלתנות יתר נוטה להתמתן בשנות בית הספר הראשונות ופוחתת במידה רבה בשנות העשרה. מעטים נשארים כה פעלתנים וכעסניים בשנות בגרותם.


תובענות בלתי פוסקת

הילדים האלה מפריעים, דורשים חוקרים ולא יודעים מתי לסגת. התובענות הבלתי נלאית הנלווית ל-ADHD היא כנראה, התכונה המעצבנת ביותר את הסובבים אותם. אם צץ במוחו של הילד רעיון כלשהו, הוא דבק בו יותר ויותר, הרבה אחרי השלב שבו ילד אחר היה מרפה מהעניין. הילדים מתווכחים, מנדנדים ודורשים, עד שאפילו ההורה השלו ביותר מרגיש שהוא עומד להתפוצץ. זאת ההתנהגות שההורים מתקשים לשאת מכל. כאשר התרופות הממריצות פועלות את פעולתן, ההורים אומרים בדרך כלל: "החיים בבית נעשו רגועים יותר".

מגושמות חברתית

ילדים אלה רגישים ואוהבים את הזולת, ואף על פי כן רבים מהם אינם מקובלים בחברה. הם רוצים להיות מקובלים על חבריהם, וכנראה אינם יודעים איך לממש זאת. אין הם מפענחים את האיתותים החברתיים המקובלים, והם אומרים ועושים דברים שאינם מתאימים למצב. כאשר הם בחברת ילדים, הם נלהבים ונסערים מדי ולכן חבריהם נרתעים. בחצר בית הספר הם רוצים להשתתף במשחקים אבל במקום להניח לדברים לזרום במהלכם הטבעי הם מתפרצים, נדחפים, צועקים ומציקים. וככל שהם מנסים להיות יותר ידידותיים, כך הם נשארים בודדים. הילדים האלה מתפקדים טוב יותר בקבוצות קטנות או בחברת חבר אחד, גם אז הם נתקלים בבעיות, כיוון שהם נותנים הוראות ורוצים תמיד לנהל את העניינים וזה תמיד נגמר בכעס. הבעיות החברתיות מגיעות לשיאן בבית הספר היסודי ומתחילות להתמתן בבית הספר התיכון. אולם בגיל ההתבגרות שרידי חוסר ביטחון מהילדות מחזקים את חוסר ביטחון הקיים ממילא בגיל זה. כאשר המתבגרים מגיעים אל שנות הבגרות עם שרידי הפרעות קשב ואו פעלתנות יתר המגושמות החברתית הזאת גורמת להם לסבל מיוחד.

קואורדינציה לקויה

בעיות קואורדינציה מופיעות בתחום המוטוריקה העדינה: צביעה, הפעלה בידיים, כתיבה, קשירת שרוכי נעליים. או בתחום המוטוריקה הגסה: ריצה, טיפוס, תפיסת כדור, רכיבה על אופניים. רוב הילדים הללו מתקשים במשימות המוטוריקה העדינה, בייחוד בכתיבה. ככל שהם כותבים על הדף כך הוא נראה מלוכלך יותר וכך הם מוחקים יותר. פעמים רבות ההורים והמורים מתייאשים מאיכות עבודותיהם ולפעמים הם נעשים כל כך אובססיביים לגבי הכתיבה, עד שהם מצליחים לראות את הכשרון הבא לידי ביטוי בתוכן הדברים.

יש ילדים בעלי הפרעת קשב ופעלתנות יתר שתנועותיהם באמת מסורבלות, אבל יש הרבה יותר ילדים שעושים רושם כזה בגלל שליטתם הלקויה בדחפים. הילדים האלה מתנהלים כמו "פיל בחנות חרסינה". כשהם הולכים הם נדחפים, מתפרצים קדימה ושופכים מהכלי שבידם. הברכיים והמרפקים מצולקים והרגליים מכוסות פצעים. להרבה ילדים יש בעיית קואורדינציה פחות גלויה. באותה מידה שזרימת תנועותיהם לקויה, הם מתקשים לתכנן את מעשיהם. הם הולכים, רצים ומטפסים כראוי, אבל איכשהו תנועותיהם לא נראות נכונות. הם מתקשים לתאם בין כמה תנועות, או לעשות שני דברים באותו זמן. בבריכת השחייה הם מניעים את זרועותיהם ובועטים ברגליהם, אבל נראה שאינם מסוגלים לנשום על פי קצב התנועות האלה. בשיעור ריקוד הם אוהבים את המוסיקה, אבל כשמדובר בצעדים הם אבודים. פעילות אירובית אינה באה בחשבון עבורם כיוון שהם מנסים לבעוט, לנפנף, להתנדנד ולחייך בעת ובעונה אחת. על שרוכי הנעליים הם מוותרים ומעדיפים סקווש.

ילדים המתקשים לזרוק ולתפוס כדור, מרגישים לא רצויים במשחקים המקובלים בהפסקה בחצר בית הספר. ריפוי בעיסוק לא יהפוך אותם לאתלטים גדולים, אבל אפשר באמצעותו לשפר את ביצועיהם בחצר המשחקים. כנגד זה, יש ילדים המצטיינים בספורט, והתכונה הזאת תורמת תרומה אדירה להערכתם העצמית.

יש מבוגרים בעלי הפרעת קשב ופעלתנות יתר שהם אתלטים יוצאים מן הכלל. אחד משחקני הרגבי הגדולים של אוסטרליה הסתבך לאחרונה בצרות בגלל בעיות אימפולסיביות במגרש, אחד החברים שנתן עדות אופי אמר: "הוא בחור נפלא, אבל הוא כמו שדה תעופה גדול עם מגדל פיקוח קטן מאד".

חוסר אירגון והפכפכות

הרבה מבעלי הפרעת הקשב אינם מסודרים. הדבר מתבטא בלבושם, הם לובשים את הבגדים הפוכים, מרושלים ולא נקיים ושרוכי הנעליים קשורים למחצה. הם מנגבים את ידיהם המלוכלכות בשערם ואחר כך בבגדיהם, ולכמה מהם יש אצבעות חסרות שקט, שכאילו פועלות בלי הוראה מהמוח. הודעות מבית הספר אינן מגיעות הביתה. הילקוט נשאר באוטובוס. את בגד הים מוצאים מאוחר יותר בבריכה. רבים מהילדים אינם מבחינים באי סדר השורר בסביבתם. בתחילת בית הספר התיכון הילדים נעשים מסודרים יותר, אבל חוסר הארגון עדיין מכשיל אותם. כאשר הם צריכים לבצע משימה כלשהי, הם משחקים, מתמהמהים ומתקשים להתחיל. כאשר הם נבחנים, הם מבזבזים את מחצית הזמן על שאלה אחת ואינם מסיימים את השאלות האחרות. הילדים מכירים בבעיה זו והם מגנים על עצמם על ידי שיגרת חיים נוקשה, כמעט כפייתית. כאשר ילד איננו מאורגן מלידה, אי הסדר שלו ישתפר עם הגיל וחשוב שההורים לא יטרחו יותר מדי בעניין זה. כאשר לאם מסודרת באופן כפייתי יש ילד שאינו מסודר כלל, עלול לפרוץ ביניהם סכסוך גדול. אין טעם להילחם בילד, כיוון ששום נדנוד מצד האם לא ישנה אותו בזמן הקרוב.

לכל הילדים ולכל המבוגרים יש ימים טובים וימים רעים, אבל אצל אנשים בעלי הפרעת קשב ופעלתנות יתר יש תנודות בהתנהגות ובמצבי רוח. ההבדלים הדרמטיים האלה מבלבלים את הסובבים אותם. במקרים רבים הם שואלים את עצמם אם לילד יש אישיות כפולה, ואולי הוא אפילו סכיזופרני. ההורים מנסים להסביר את הימים הרעים ולטעון שמקורם במתח, בחוסר שינה, אולי באוכל, אבל גם אם מצליחים לשלוט בכל הגורמים האלה, התנודות בהתנהגות נשארות בעינן. מקורן אינו ידוע, אבל ודאי שאין הן נעשות במכוון. מי שערים במיוחד לשונות זו הם המורים. ביום טוב הם מופתעים מההספק של הילד, ובימים רעים אומרים שהוא היה יכול באותה מידה להישאר בבית. המורים חייבים להבין שהתנודות האלה צפויות, ולתגמל את הילד בימים הטובים. את הימים הרעים יש לקבל כחלק מתסמיני הפרעת הקשב ופעלתנות היתר, ולא כסימן לעצלות.

הערכה עצמית נמוכה

באופן פרדוקסלי, רוב בעלי הפרעת הקשב והריכוז רגישים בצורה יוצאת דופן. לכן חשוב להתבונן אל מעבר לכל המהומה שהם מקימים, ולהשתדל לראות את הגרעין הרך והרגיש. אצל ילדים אלה ההערכה העצמית היא כמעט תמיד נמוכה, ואין זה פלא, שהרי הם ספגו הרבה כישלונות. הם מתאמצים מאד בבית הספר, אבל משיגים מעט מאד. הם רוצים להיות מקובלים, אבל האחרים מתייחסים אליהם כאל מטרד. יש מי שמצליחים במשחקים, ואילו אחרים נדחים לשוליים, כיוון שחסרה להם הקואורדינציה הדרושה למשחק עם חבריהם. יש להתייחס בכובד ראש לצרוף של רגישות, פגיעות והערכה עצמית נמוכה אצל בעלי הפרעת הקשב ופעלתנות היתר. בגיל 20 קרוב לודאי שייפטרו מבעיות בית הספר אך לכל קושי ממושך בחייהם החברתיים ובהערכתם העצמית, תהיינה השלכות במשך כל חייהם.

ליקויי למידה ספציפיים

למחצית מכלל הילדים בעלי הפרעת הקשב והריכוז יש ליקוי למידה משמעותי בתחום לימודי כלשהו. הליקוי עלול להתבטא בקריאה, בכתיבה, בכתיב, לשון, במתמטיקה, או בצרוף של כל מיומנויות אלה. בעיות הלמידה והלשון קשורות במידה רבה מאד בהפרעת הקשב והריכוז, ולכן חשוב לבדוק את המצב אצל כל ילד שיש לו את ההפרעה הזאת. קשה למדי להסתדר בבית הספר כשאינך יכול להתרכז, לארגן את עבודתך ולדבוק במשימה, אבל קשה יותר אם יש לך בעיות לא מאובחנות של למידה ושל לשון.

עצות מועילות לשיפור ההתנהגות
הקשר התזונתי להפרעות קשב וריכוז

 
הטיפול הטבעי משפר את יכולתו של הילד לקשב וריכוז וכן מפחית אי שקט ע"י שינוי תזונתי, פורמולות צמחי מרפא, תוספי תזונה וכן תמציות פרחי באך בהתאם לצורך. הורים רבים מדווחים על שינוי מהותי של התנהגות הילד תוך זמן קצר. 
צרו קשר לתיאום פגישה 054-8091279

 

חזרה להפרעות קשב וריכוז >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת