הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

העובדות על הפרעות קשב וריכוז (ADHD)

העובדות על הפרעות קשב וריכוז (ADHD)


     היפראקטיביות - הפרעת קשב וריכוז 
 Attention Deficit Hyperactivity Disorder


הפרעת קשב וריכוז היא אחת ההפרעות החמורות אצל ילדים. אנו רואים סביבנו ילדים חכמים שתופעה זו משבשת את התנהגותם ואת תפקודם בבית הספר. כיוון שיש כיום מודעות לתופעה זו ההורים ואנשי המקצוע זקוקים למידע מעשי ועדכני לגבי השאלה איך עוזרים לילדים אלו.

ילדים הסובלים מהפרעות קשב והיפראקטיביות נמצאים בכל מסגרות החינוך ומספרם הולך וגדל מדי שנה. בישראל לא קיים גוף אחד שמטפל בבעיה או שיטה אחת שמאושרת ומסובסדת על ידי משרד החינוך או משרד הבריאות. בעקבות זאת, קיים בלבול גדול אצל ההורים. בישראל נאמד מספר הילדים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז ב-10-30%, כאשר 30% מהם מתקשים במקצועות החשבון והמתמטיקה. מחקרים מוכיחים כי בעיות קריאה נפוצות יותר בקרב ילדים שהוריהם סבלו מבעיות למידה, וכי שכיח יותר לאבחן הפרעת קשב וריכוז בקרב בנים מאשר בקרב בנות.

'לקויות למידה', קיימות בכל הסקטורים ובכל רובדי החברה. גם ילדים מחוננים יכולים לסבול מלקות למידה מסוימת. מי שבעבר נחשב לעצלן או מי שלא מתאמץ מספיק, יכול בעזרת אבחון לקבל שיטת ההוראה המתאימה לו. וככל שמטפלים בגיל צעיר יותר, מצמצמים את החוויות הרגשיות השליליות המלוות את הקשיים, כמו חרדות, דיכאון, ירידה במוטיבציה ופגיעה בדימוי העצמי. תסמונת זו אינה מתבטאת רק בחוסר קשב או ביתר פעילות (היפראקטיביות), אלא יש בה ארבעה חלקים:

• החלק הראשון כולל את הפרעת הקשב, הזיכרון וההישגים הנמוכים בלימודים.
• החלק השני כולל את ההתנהגויות האימפולסיביות הפעלתניות, חסרות השליטה.
• החלק השלישי כולל בעיות נלוות כמו לקות קריאה - דיסלקציה, הפרעת התנגדות
וסרבנות, והפרעת התנהגות.
• החלק הרביעי כולל השפעת הסביבה שבה הילד גדל, ילד הזוכה לטיפוח וליחס מקבל ואוהד, יצליח הרבה יותר מילד שנתקל בגישה ביקורתית, כוחנית ועוינת.

עדיין יש ויכוחים לגבי הדרך הטובה ביותר לאבחון תסמונת זו, ולגבי ערכם היחסי של הטיפולים השונים. כמו כן אין הסכמה לגבי היתרונות לטווח ארוך של תרופות ממריצות, אלה הם יתרונות משוערים שעדיין לא הוכחו. הסוגיות האלה ועוד סוגיות בלתי פתורות אחרות, אינן חשובות כל עוד המטרה המרכזית היא לעזור לילדים האלה להגיע לבגרות כשהם מצוידים בהשכלה טובה ככל האפשר, בביטחון עצמי, בכישורי חיים יעילים וביחסי משפחה תקינים.

תופעת הפרעת הקשב והריכוז (ADHD) אינה חדשה. לראשונה היא תוארה לפני כ-100 שנה. תסמונת זו באה לידי ביטוי בשוני קל אך ניתן להדגמה בתפקודי המוח. שוני זה גורם לילדים נבונים להיכשל בלימודיהם ולהתנהג בצורה פרועה, גם אם יש להם הורים יוצאים מן הכלל. קבוצת התנהגויות זו נקראה בעבר היפראקטיביות, לאחר מכן הפרעת קשב, וכיום היפראקטיביות והפרעת קשב וריכוז. אם בעבר התעלמו מהבעיה היום יודעים הרבה יותר על התופעה, יודעים לאבחן אותה, ויודעים על דרכי טיפול רבות. כיוון שמקור ה-ADHD בשוני קל במוח, הרי שורש הבעיה כבר קיים מלידה. מידת הקושי של ההפרעה תלויה בחומרת הבעיה של הילד ובהתייחסות אליו ואל חינוכו. את הנטייה המולדת אי אפשר לשנות, אבל אפשר, לשפר את סביבת הבית, בית הספר, לעזור לילד לממש את מירב הפוטנציאל שלו ולהגיע להישגים בהתאם.


העובדות על הפרעת קשב וריכוז -  ADHD

נפתח בתיאור כללי של עיקרי הבעיה, הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה ממשית הנוגעת לכלל האוכלוסייה. זוהי הפרעה ביולוגית מוחית, אשר נגרמת על ידי שוני קל באיזון העדין של המוח ומקורו בחוסר איזון בין המעבירים העצביים (נוירו-טרנסמיטורים) הכימיים, נוראדרנלין ודופאמין. חוסר האיזון הזה מצוי בעובר באותם אזורים במוח האחראים על שליטה עצמית של האדם ולריסון ההתנהגות. 

הפרעת קשב וריכוז מתבטאת בשתי צורות: בהתנהגות לא מבוקרת ואימפולסיבית ובבעיות קשב, של זיכרון לטווח קצר ושל קשיי למידה. לפעמים מוצאים אצל ילד רק אחת מהצורות הללו, אך, אצל מרבית הילדים מוצאים את שתיהן.

גורמים סביבתיים אינם גורמים להפרעה זו, אבל הם משפיעים על חומרת ההפרעה ועל תוצאותיה. אם מוצאים אצל ילד 6 אפיונים של התנהגויות בעייתיות, אך יש לו מורים והורים יוצאים מן הכלל, אולי לא יזדקק לטיפול.

לעומת זאת ילד שאינו מאובחן באופן רשמי כיוון שנמצאו אצלו רק 5 מתוך 9 אפיונים, עלול להזדקק לטיפול אם לא יזכה להתייחסות נאותה בבית ובבית הספר.

תזונה היא גורם חשוב ביותר בהפרעת קשב וריכוז - ADHD. חומרים כגון צבעי מאכל וחומרים משמרים המצויים במזון, בעיקר במזון מעובד הנצרך לרב על ידי הילדים מחמירה את מצב ההפרעה. בעיקרון התופעה היא תורשתית מובהקת. לרב הילדים הלוקים בהפרעה זו יש בן משפחה קרוב, שגם הוא לוקה בהפרעה במידה כלשהי. גם הדיסלקציה היא תופעה תורשתית מובהקת וקשורה במקרים רבים ל-ADHD.

תסמונת זו היא בעיקר בעיה של בנים. הסיכוי שבנים יופנו לטיפול בגללה גבוה פי שש מזה של הבנות. יש האומרים שהיחס האמיתי הוא בעצם אחד לשלושה. בנות רבות אינן זוכות לאבחון מאחר שהן יותר שקטות מטבען, הן פחות מפריעות ופחות בולטות מבחינה פיזית, אך מצבם בלימודים יהיה רע.

יש הורים החשים שילדם שונה החל מהרגע שהוא נולד, או אפילו בעודו ברחם. כמחצית מההורים מספרים שהילד היה "פעיל ללא הפסקה ונדחק לכל מקום" מהרגע שהתחיל ללכת.

מרבית ההורים לילד בעל הפרעת קשב וריכוז - ADHD מתחילים לחשוד בשוני של הילד בין הגילאים שנתיים וחצי לשלוש. ואולם כיוון שבגן הילדים הדרישות קטנות יותר והפעילות נינוחה יותר, רוב הילדים האלה מצליחים להסתדר עד כיתה א' בבית הספר.

כמחצית מכלל הילדים בעלי תסמונת זו, סובלים גם מליקויי למידה ספציפיים. לדוגמה דיסלקציה (לקות קריאה), הפרעות לשוניות או קשיים בלימוד מתמטיקה. אלה אינם נגרמים על ידי הפרעת הקשב והריכוז כשלעצמה, אלא קשורים או נלווים אליה. הטיפול בתסמונת זו אינו משפר את ליקויי הלמידה הספציפיים, אבל בזכותו הילד מוכן ומסוגל לקבל שיעורי הוראה מתקנת.

שני סוגי הבעיות של הפרעות הקשב והריכוז (היפראקטיביות אימפולסיביות והפרעות למידה וקשב) מתבטאים בבית הספר בצורות שונות. הילד אינו מסוגל לשבת בשקט, רוקע ברגליו ואינו בודק את עבודתו לפני שהוא מוסר אותה. התנהגות זו מבטאת את ההיפראקטיביות, את האימפולסיביות ואת הבקרה העצמית הלקויה. הפרעת הקשב משפיעה על הארגון, על התחלת ביצוע משימות, על יכולת הקשבה והיא גורמת לירידה בתפוקה, להיסח הדעת ופוגעת בזיכרון לטווח קצר.

הבעיות של זיכרון לטווח קצר מקשות על משימות לימודיות הקשורות בזכירה. הילד קולט את המידע ערב לפני הבחינה, אבל שוכח אותו בזמן הבחינה. לימוד לוח הכפל הוא מכשלה מיוחדת. בעיות הזכירה עלולות לפגוע ביכולת הבנת הנקרא, כי ילדי ה-ADHD שוכחים את תחילת הקטע כאשר הם מגיעים לסופו.

אצל רב ילדי ADHD אנו רואים תערובת של היפראקטיביות ואימפולסיביות ובעיות למידה וקשב. כיום אנו עדים למספר גדול ומפתיע של ילדים מאובחנים בעיקר בגלל הפרעת קשב (בעיקר בעיות למידה). המקרים הקשים בקבוצה זו הם ילדים שקטים, חולמניים, המתנהלים לאיטם, אינם מסודרים, אינם קשובים והישגיהם נמוכים. אין מאבחנים אותם עד גיל 10, גיל שעוד אפשר להצליח בבית הספר בלי מוטיבציה. אין הם מעוררים בעיות התנהגות, הם פשוט בוהים ושוקעים להם בשקט.

הפרעת הקשב וההיפראקטיביות כשלעצמן אינן שורש הבעיה, הקושי נעוץ בהיעדר בקרה על הדחפים ומתובענות בלתי פוסקת. לא הפעילות כשלעצמה גורמת לילדים האלה להיות כה בלתי צפויים וכה קשים.

התרופות הממריצות רטלין ודקסאמפטמין סולפאט נמצאות בשימוש מזה כ-40 שנה. 90% מכלל הילדים בעלי ADHD חמור מפיקים תועלת מאחת מהתרופות תוך זמן קצר. התרופות שייכות למשפחת האמפטמינים. הן עוזרות לילד הלא ממוקד להתמקד לחלוטין במציאות, אך חשוב לדעת ולהכיר את העובדות על תרופות אלה.



עצות מועילות לשיפור ההתנהגות
הקשר התזונתי להיפראקטיביות

 
הטיפול הטבעי משפר את יכולתו של הילד לקשב וריכוז וכן מפחית אי שקט ע"י שינוי תזונתי, פורמולות צמחי מרפא, תוספי תזונה וכן תמציות פרחי באך בהתאם לצורך. הורים רבים מדווחים על שינוי מהותי של התנהגות הילד תוך זמן קצר. 
צרו קשר לתיאום פגישה 054-8091279



חזרה להפרעות קשב וריכוז >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת