הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

גוף-נפש

גוף-נפש

 "הטיפול במחלות רבות אינו נהיר לרופאים...מפני שאינם יודעים את חשיבותו של ה"שלם" – נושא שמין הראוי להקדיש לו לימוד וחינוך מיוחד: זאת היות וה"חלק", אין ביכולתו להחלים, כל עוד ה"שלם" אינו בריא...זוהי השגיאה הגדולה ביותר של ימינו הקשורה בתהליך הריפוי של גוף האדם – העובדה שהרופאים מפרידים בין גוף לנפש..." אפלטון: 427 -347 לפנה"ס.

הידיעה שמתח גורם לחולי ואמונה גורמת להחלמה היא חלק בלתי נפרד מתרבויות שונות בעולם במשך אלפי שנים. רעיונות אוניברסליים אלו קיימים בתרבויות רבות. בתקופת היפוקרטס, אבי הרפואה המודרנית, החל הפיצול בין הרפואה המכניסטית לויטאלית. הגישה המכניסטית דגלה כי המחלה היא תוצאה של גורם חיצוני או חוסר תפקוד פנימי של הגישה הויטאלית דגלה כי מחלה היא יציאה משיווי משקל, מאיזון, וכי הגורם המזיק "נדבק" לאותו אדם בגלל שלאדם רגישות או חולשה. על פי גישה זו הגוף עושה את הבחירה הטובה ביותר שהוא יכול בנסיבות הקיימות. ההבראה נעשית על ידי הגוף עצמו. גוף חזק ומאוזן מבריא את עצמו לבד ללא סימפטומים. כאשר הסימפטומים חזקים או כרוניים, יש לתמוך בגוף, על ידי סילוק המכשולים, כדי להגיע לאיזון.

גישתו של העולם המערבי, ובעיקרו הרפואה המערבית, נובע מהגישה המכניסטית - הגוף הפך לגוש איברים והנפש נזנחה. ככול שהתקדם המכשור הרפואי כך רחק הרופא מהמטופל – בעזרת מכשור מודרני אין צורך עוד לשאול את האדם שאלות להבין מה מצבו, מהן תחושותיו ומחשבותיו. ככול שהרפואה התקדמה נחלק הגוף ליותר ויותר חלקים, וכיום רופא עיניים אינו לוקח בחשבון את מצב מערכת העיכול ורופא אוזניים לא שואל על גרד בעור. עד לאחרונה דחו המדענים את הרעיון כי רגשות יכולים להשפיע על מחלה ושמחלה יכולה להשפיע על רגשותינו.

בעשור האחרון התפתח תחום רפואי חדש הנקרא "פסיכו-נוירו-אימונולוגיה" הכולל 3 תחומים מתחום הרפואה – פסיכו (הנפש) נוירולוגיה (תורת העצבים) ואימונולוגיה (תורת מערכת החיסון). על ידי חיבור שלושת תחומים אלו הגישה הופכת להוליסטית.  זהו קשר שאנו חווים יום-יום, אך לרוב לא נותנים עליו את הדעת. מי מאתנו לא חווה את הרגשת המתח כמו לפני אירוע מרגש כגון מבחן, חתונה, פגישה חשובה. הרגשות הם רגשות עזים ומשפיעים על הגוף - לרוב הבטן כואבת ויש צורך להתרוקן בדחיפות ובתכיפות. תגובת מתח מפעילה שורה של שינויים בגוף. בזמן שאנחנו ממהרים, שמגיעים חשבונות שאנחנו צריכים לשלם, שעות עבודה מרובות וכו'. מתח תמידי יכול לנבוע גם מבחירות חיים לא שלמות כגון לחיות עם בן זוג שלא אוהבים, לעסוק במקצוע שלא אוהבים, לקחת אחריות יתר, לא לפתח את התחומים האהובים. התגובה ההפוכה של המתח היא תגובת ההרפיה של הגוף. היא כוללת ירידה בלחץ הדם, ירידה במספר הנשימות, ירידה במספר פעימות הלב, ירידה בצריכת חמצן, ירידה בדם הזורם לשרירי השלד, ירידה בזיעה וירידה במתח שרירי. כתגובה הפוכה לתגובת המתח, תגובת ההרפיה מעלה את ההגנה של הגוף מפני מחלות ואת תהליכי הריפוי של הגוף. תרגול קבוע של טכניקות הרפיה שתורמות לתגובת ההרפיה משפרות גם את איכות החיים ואת היכולת להתמודד עם מצבי מתח. תגובת ההרפיה היא מצב פיזיולוגי, ולא טכניקה בפני עצמה. ישנן הרבה טכניקות שיכולות להביא את הגוף למצב הרפיה, וטכניקות אלו הם לב ליבה של רפואת הגוף-נפש.
 
ישנם דרכים להרפיית המתח אשר מובילות למצב של מודעות נפשית ופיזית והן:

ביופידבק - בטכניקה זו משתמשים במכשור המוצמד לגוף כדי לתת למטופל מידע לגבי מה קורה בגוף. המכשור נועד להגביר את האותות שהגוף שולח. המטופלים משתמשים בפידבק הויזואלי (ראייתי) והאודיטורי (שמיעתי) כדי ללמוד לאזן תפקודים מסוימים בגוף. אנשים רבים מוצאים דרך זו כדרך טובה להירגע. ניתן להשתמש בדרך טיפול זו במצבים של כאבי ראש, מגרנות, חרדה, כאב כרוני, חריקת שיניים, בריחת שתן, אסטמה, בעיות שרירים ועוד.

דמיון מודרך -טכניקה זו כוללת שימוש בסמלים כדי לדמיין את השינויים שהמטופל רוצה שיתרחשו בגופו. למשל, אפשר לדמיין שכאב קיים נמס ומטפטף כמו נוזל חם דרך האצבעות. או אפשר לדמיין שתאי מערכת החיסון מחכים לטרוף תאים סרטניים כמו שעופות דורסים תרים בשמיים לתפוס עכברים בשדה. זוהי טכניקה מאוד אישית ועל המתרגל טכניקה זו לבחור את הסמלים בעלי המשמעות בשבילו. מחקרים על דמיון מודרך מצאו שאנשים יכולים להשפיע על מערכת החיסון שלהם, להוריד רמות כאב ומתח בגוף על ידי טכניקה זו. בנוסף להשפעות הפיזיולוגיות, הדורשות תרגול רב, יש את הידיעה שאתה עושה משהו בשביל לעזור לעצמך, לתעל את האנרגיה לריפוי. זה בלבד עוזר להרגשה הנפשית טובה יותר ולהעצמה.

מדיטציה -מדיטציה היא השקטת המוח (mind). המודטים לומדים לרכז את המודעות שלהם לדבר אחד: נשימה, מילה או מנטרה הנאמרת בשקט, בדמות או בתפילה. השקט הנפשי נוצר על ידי יצירת איזון בגוף, נפש ותחושות. שקט זה מרגיע את מערכת העצבים. מדיטציה מתחילה כשאנחנו מגלים שהמסע האינסופי שלנו לרכוש דברים והתשוקה האינסופית שלנו להנאה ובטחון, לעולם לא תיגמר. כשאנחנו מבינים זאת המסע החיצוני שלנו מופנה פנימה ואנחנו נכנסים לעולם המדיטציה. ישנם אלפי סוגים שונים של מדיטציה. תרגול המדיטציה מתרחש במקום שקט, ללא הפרעה. המודט יושב בישיבה נוחה, בבגדים נוחים, לפחות ל 15-20 דקות. סוגי ההנחיות השונות הם לב ליבה של צורות שונות של מדיטציה ממסורות רוחניות רבות. הפשטות של הנחיות אלה הופכת את המדיטציה זמינה לכל אחד. בעולם המערבי קשה המדיטציה לתרגול. אנו חיים בעולם של עשייה ואילו מדיטציה היא חוסר עשייה. כמו כן, כדי להפיק מהמדיטציה יש לתרגל הרבה. לרוב איננו קוטפים את פירות המדיטציה מיד עם התרגול ולכן ההתמדה קשה.

הרפיה - זוהי טכניקה פשוטה והמטרה להביא את הגוף להרפיה. בטכניקה הזו מתרכזים בגוף עצמו. טכניקה זו עושים בשכיבה או בישיבה. הטכניקה כוללת כיווץ והרפיה של שרירי הגוף, כל פעם קבוצת שרירים אחרת. מתחילים עם כפות הרגליים, ממשיכים לרגליים, אגן וכדומה, מכווצים כל אזור מס' שניות ומרפים, בהרפיה האחרונה משתהים לזמן ממושך.

יוגה - העולם המודרני יצר "שקי תפוחי אדמה", אשר מבלים שעות ליד שולחנות כתיבה, במכונית בפקקים בדרכים, או מול הטלוויזיה והמחשב. צורת חיים זו מרעיבה את הגוף לחמצן, הדרוש כל כך לתאי הגוף. ישיבה כזו גם מקטינה את היכולת לפלוט דו תחמוצת הפחמן שהוא תוצר לוואי רעיל של הנשימה המצטבר ומשפיע על התחושה הגופנית והנפשית. צורת הנשימה מצביעה על המצב הנפשי. כשהאדם עצבני ולחוץ הנשימה הופכת למהירה ושטוחה. כשהוא שמח הנשימה הופכת באופן טבעי לאיטית ועמוקה יותר. ביוגה השימוש בתרגילי נשימה הוא תרגול בסיסי. ביוגה מאמינים שהאוויר מכיל 'פראנה' שהיא אנרגיה חיונית המאפשרת קליטה רבה יותר של כוח החיים, היוגה עוזרת לאזן את זרימת האנרגיה, מגבירה את הגמישות ושיטה נהדרת לסילוק רעלים מהגוף והנפש.

טכניקות נשימות - סוגים שונים של תרגילי נשימה מועילים בהורדת המתח, חרדה וכאב. תרגילים אלו יכולים לשמש כחלק מתרגול דמיון מודרך. כמו כן הם מעודדים נשימה מלאה יותר ביומיום, נשימה המציידת את הגוף עם יותר חמצן, ויכולת גבוהה יותר לריפוי. חמצן גבוה יותר בגוף מייעל את יכולת הריפוי העצמי של הגוף ואת מערכת החיסון. מכיוון שאנחנו נושמים כאלף נשימות כל שעה, כל נשימה היא הזדמנות לתרום לתהליך הריפוי. ישנן טכניקות נשימה המשתמשות בנשימה רגועה על מנת להגיע להרפיה, לשחרר כאב או כהכנה לדמיון מודרך. סוג אחר משתמש בנשימות חזקות, לפעמים בליווי מוסיקה, לעורר רגשות ולשחררם. בשפות רבות המילה נשימה ונשמה הם אחד. נשימה היא הגשר בין גוף לנפש, הקשר בין מודע לתת מודע, התזוזה של הנפש בחומר. נשימה היא המפתח לבריאות, פעילות שאנו יכולים ללמוד לווסת ולפתח על מנת לשפר את מצבו הפיזי, נפשי ורוחני. 



באפשרותך להתחיל תהליך ריפוי יחד איתי צור קשר
                                    לתיאום פגישה 054-8091279


 

חזרה למאמרים >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
מאמרים קשורים
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת