הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

פירות יבשים בטו' בשבט

פירות יבשים בטו


'טו' בשבט' הוא גם 'חג האילנות' כבר ממש בפתח ואני מזמן רואה את הררי הפירות היבשים ברשתות השיווק, מרהיבים בצבעם ומפתים מאוד. אין ספק, התעשייה עושה הכל על מנת לפתות אותנו רק שנקנה את הסחורה שלהם. מה יש בתוכה, האם זה בריא לנו? - זה כבר לא עניינם זה העניין שלנו

חג האילנות השתרש בתודעתינו כחגיגה לארץ ישראל הקשורה למחזור השנה החקלאית ומעבר לעונת האביב הפורח והמלבלב. גם נטיעות משקפות את רוח החג. עץ השקדייה הוא אחד מסמליו של החג ובתקופה זו הוא בדרך כלל בשיא פריחתו ותפארתו, אך השנה החג נפל על מזג אוויר שלא גורם לשום דבר לפרוח. החג הזה נולד דווקא בגולה, כשיושבי הגלות התגעגעו לארץ הקודש ולפירותיה.

אכילת פירות יבשים בעת העתיקה באה לתת מענה לתקופה בה אין כמעט פירות טריים ולכן ייבשו את הפירות. בעיקר באזורים קרים של כדור הארץ. הייתה זו הדרך לשמר פירות לתקופות הקור הארוכות, בהן לא היו כמעט פירות. עמים נודדים וציידים היו משתמשים בפירות היבשים כצידה לדרך, שיכולה להישמר זמן רב מאד. את הפירות ייבשו בשמש, מה ששמר על הערך התזונתי שלהם. כיום משתמשים לרוב בשיטות ייבוש תעשייתיות המערבות טיפול בפירות בתנורי חום גבוה מאד ובכימיקלים שמונעים את איבוד הצבע וקלקול הפירות. מוסיפים בדרך כלל גופרית דו-חמצנית, ל"תיקון" צבעו של הפרי. תוסף זה הוא חומר כימי מסוכן אשר עלול לעורר אסטמה אצל הרגישים לו. תוסף אחר שמוסיפים לפירות יבשים כמו צימוקים הוא חומר זיגוג, למשל E905 והוא תוצר של תעשיית הנפט, גם תוסף זה נחשב למסוכן ונקשר לסרטן הקיבה.

פירות יבשים אורגניים כשמם, הם ללא חומרים כימיים משמרים, או צבעי מאכל או כל זיגוג סוכר כלשהו ולכן צבעם כהה יותר וטעמם דומה יותר לזה של הפרי הטרי. ישנם פירות שניתן "לתקן" את צבעם על ידי הוספת מיץ לימון העשיר בוויטמין C לפני ייבושם.

 

הכללים לאכילת פירות יבשים:

הכלל הראשון – באכילת פירות יבשים זה לבחור תמיד את הפירות האורגניים ללא תוספת סוכר או כל חומר אחר. נכון, הצבע פחות זוהר אך הטעם הרבה יותר טעים ובהחלט בריא יותר.

הכלל השני - החיסרון הבולט של פירות יבשים הוא שהם עתירי קלוריות ביחס למשקלם, פי 5-7  קלוריות בהשוואה לפרי טרי, לכן נחשבים עתירי קלוריות. קחו בחשבון שלקחו לדוגמה כוס ענבים שייבשו אותם – מה שנקבל זה בערך רבע כוס ענבים מיובשים הרי הם הצימוקים. קחו בחשבון את ערכם הקלורי הגבוה ולאכול במינון.

 

מה היתרונות של הפירות היבשים?

עשירים בויטמינים ומינרלים ולכן מומלץ להכניס אותם לתפריט שלנו כל השנה ולא רק בטו' בשבט. הם עשירים באבץ, סידן, ברזל, אשלגן.

עשירים בסיבים תזונתיים החשובים לפעילות מעיים, מהווים פרה ביוטיקה לפרובוטיקה (חיידקים הידידותיים במעיים).

עשירים בנוגדי חמצון ולכן מגנים על הלב ועל כלי הדם, מחזקים מע' חיסון ומאיטים את תהליך ההזדקנות.

ומה לגבי אגוזים ושקדים? – גם אותם אוכלים בעיקר בטו' בשבט, אבל כדאי לצרוך אותם במידה כל השנה כי הם בריאים. מכילים חומצות שומן חד בלתי רוויות ומכילים שפע של וימינים ומינרלים. אני ממליצה לצרוך אותם אבל בתנאי אחד – לא קלויים, בחימום השקדים והאגוזים חומצות השומן מתפרקות והופכות לרוויות וממזון בריא ומזין הופך ברגע למזיק.

לסיכום: אכלו פירות מיובשים כל השנה כי הם הממתקים שהטבע מציע לנו ברוב טובו. תיהנו גם ממתקי הטבע המכילים כמות יפה של סוכרים אך בעסקת חבילה עם ערכים תזונתיים רבים ומועילים לבריאות הגוף והנפש. להבדיל מהממתקים הנהוגים במקומותינו המכילים רק סוכרים פשוטים הגורמים לעודף משקל ולמגוון של מחלות.  

 
 טו' בשבט שמח

 
 

חזרה להנתיב לבריאות >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת