הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

פירות יבשים

פירות יבשים
פירות יבשים הם פירות שיובשו, באופן טבעי או באמצעות מיכון. בתהליך הייבוש הפירות מאבדים נוזלים ומצטמקים. עקב איבוד הנוזלים טעמם הופך להיות מודגש ועז יותר משל פרי טרי. תהליך הייבוש גורם גם לאבדן מרבית ויטמין C שהיה בפרי. ריכוז הסוכר בפרי יבש גבוה הרבה יותר מזה שבפרי טרי, כך שהם מקור מזון עתיר אנרגיה ולכן גם עתיר קלוריות.

לפירות יבשים מוסיפים בדרך כלל גופרית דו-חמצנית, ל"תיקון" צבעו של הפרי. תוסף זה הוא חומר כימי מסוכן אשר עלול לעורר אסטמה אצל הרגישים לו. פירות יבשים אורגניים מיוצרים בלעדיו, ולכן צבעם כהה יותר וטעמם דומה יותר לזה ל הפרי הטרי. ישנם פירות שניתן "לתקן" את צבעם על ידי הוספת מיץ לימון העשיר בוויטמין C לפני ייבושם.

תוסף אחר שמוסיפים לפירות יבשים כגון צימוקים הינו חומר זיגוג, למשל E905 אשר הינו תוצר של תעשיית הנפט, גם תוסף זה נחשב למסוכן ונקשר לסרטן הקיבה. תהליך ייבוש הפירות הוא תהליך עתיק יומין. בעיקר באזורים קרים של כדור הארץ הייתה זו הדרך לשמר פירות לתקופות הקור הארוכות, בהן לא היו כמעט פירות. עמים נודדים וציידים היו משתמשים בפירות היבשים כצידה לדרך, שיכולה להישמר זמן רב מאד.

בעבר הרחוק היו משאירים את הפירות להתייבש בשמש, מה ששמר על הערך התזונתי שלהם. כיום משתמשים לרוב בשיטות ייבוש תעשייתיות המערבות טיפול בפירות בתנורי חום גבוה מאד ובכימיקלים שמונעים את איבוד הצבע וקלקול הפירות. אלו עלולים לגרום לנו תופעות לוואי שונות.

בפירות היבשים ריכוז הסוכר גבוה ולכן מעניקים אנרגיה זמינה ומיידית ומומלצים לאכילה לפני פעילות גופנית ובמצבים של סוכר נמוך בגוף. הם בהחלט עדיפים כחטיף טבעי על פני שוקולד או ממתקים אחרים. כמו כן, עשירים בסיבים תזונתיים התורמים לפעולת מעיים תקינה ולטיפול במצבים של עצירות, במקרים כאלו חשוב מאוד לשתות מים בסמיכות לצריכת הפירות היבשים. ובנוסף, הם עשירים במינרלים כמו: אשלגן, זרחן, סידן ומגנזיום ובויטמינים A ו- B, בברזל וחומצות שומן המצויות באגוזים למיניהם החיוניים לבריאות הלב. צריכה של כמה יחידות של פירות יבשים ואגוזים ביום יכולים להוות ארוחת ביניים זמינה ומזינה.

החיסרון הבולט של פירות יבשים הוא בהיותם עתירי קלוריות ביחס למשקלם, פי 5-7 קלוריות בהשוואה לפרי טרי, לכן נחשבים עתירי קלוריות.

ניתן להשיג פירות המיובשים בשיטה הטבעית, או לייבש לבד בבית. מומלץ לקנות פירות אורגנים שעברו תהליך ייבוש ללא תוספות של חומרים משמרים ולהימנע מהפירות המסוכרים שזכו לתוספת סוכר. עדיף לצרוך שקדים ואגוזים לא קלויים וללא תוספת מלח. מומלץ להתרחק מפירות בוהקים בצבעם הזוכים לתוספת חומרי שימור וזיגוג. חשוב להימנע מלתת שקדים ואגוזים למיניהם לילדים עד גיל 5 מחשש לחנק.

חשוב לצרוך את הפרי היבש בצורה מגוונת אך מדודה. ולהחליט מראש מהי כמות הפירות היבשים שתצרכו בערב החג, ניתן גם לבחור מספר מוגבל של פירות יבשים ולהניח על צלחת אישית. כדאי לדעת - 100 גרם של פרי יבש יכיל כ- 270 קלוריות ו- 100 גרם של פיצוחים, שקדים ואגוזים יכיל כ- 600-700 קלוריות.



טו' בשבט שמח

 
 

חזרה להכרת מזונות >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת