הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

קפה - הרגל בריא או הרגל מגונה?!

קפה - הרגל בריא או הרגל מגונה?!

מי מאיתנו אינו מתחיל את הבוקר עם קפה מעורר כדי לפתוח את העיניים? המשקה החמים והמעורר הזה הינו חלק בלתי נפרד מה"בוקר טוב" של העולם המערבי. בכל העולם המערבי ניתן לראות ברחובות הומים, אנשים מתרוצצים ממשימה למשימה ובין לבין נטענים באנרגיה עם קפה. יש כל כך הרבה מקטרגים ובכל זאת בשנים האחרונות יש גם מודעות לתועלות וליתרונות שהקפה מספק לנו וזאת בזכות מחקרים רבים שהתפרסמו לאחרונה.

מקור הקפה ככל הידוע לנו באתיופיה. במאה ה‭12-‬ הגיעו פולי הקפה לאירופה וכבשו את היבשת, ומכאן הקפה הפך למשקה הכי פופולארי בעולם. בראשית המאה ה‭19-‬ התגלה החומר הפעיל בקפה הלא הוא הקפאין. עברו עוד כ‭100-‬ שנים עד שתוארה במלואה ההשפעה של הקפאין על מערכת העצבים. בישראל ובעולם המערבי תשעה מתוך עשרה אנשים צורכים לפחות 200 מ"ג קפאין ליום כמות המצויה בשני ספלי קפה. שתיית הקפה כרוכה בהווי חברתי במפגשים בבתי קפה, במפגשים חברתיים, בישיבות בעבודה בפגישות עסקיות וזה חלק מתרבות הצריכה, בילוי ואורח החיים בעולם המערבי.

הקפאין הוא החומר הכימי הפעיל המצוי בקפה, הוא אלקלואיד הנספג מהר לדם ולכן יש לו השפעה מיידית על גופנו. לוקח לגוף כשש שעות להוריד בחצי את כמות הקפאין ולכן אנו מרגישים את השפעתו למשך זמן רב לאחר השתייה. כוס קפה נוספת שנשתה בטווח שעות אלו, לא תגרום להגברה ניכרת בהשפעת הקפה, כיוון שכל מערכות הגוף כבר מושפעות מן הקפאין ששתינו קודם לכן.

הקפאין נמצא באופן טבעי ביותר מ-60 מיני צמחים ובמגוון מזונות ומשקאות כגון פולי הקפה, עלי תה, פולי קקאו, שוקולד ומשקאות כמו קוקה קולה. הקפאין וגורם לעירור מערכת העצבים המרכזית הוא נספג במהירות ומתפזר בכל רקמות הגוף ונוזליו, כולל מערכת העצבים המרכזית, רקמות עובריות וחלב אם.

נזקי הקפאין

מונע ספיגת מינרלים – כגון סידן וברזל מהמזון לכן אם נשתה קפה ביחד עם מזון המכיל ברזל וסידן הוא לא ייספג, יש לקחת בחשבון ולעשות השלמות. זה כולל שתיית קוקה קולה, תה, שוקו וכן הלאה. לנשים הסובלות מאוסטיאופורוזיס אמליץ להימנע משתיית קפה, או לחילופין לא לעבור כוס אחת ולשלבה עם מזון המכיל סידן במהלך היום.

מעלה לחץ דםיתר לחץ דם נחשב לאחד מהגורמים המסוכנים ביותר למחלות לב ומכונה ה"רוצח השקט". מומלץ במצבים שבהם חשים חולשה או סובלים מלחץ דם נמוך, אך שתייה רבה של קפה במהלך היום, במיוחד עם אורח חיים הכרוך בלחץ וסטרס מתמשך לאורך היום עלולה לגרום לעלייה כרונית של לחץ הדם. אני ממליצה לאנשים הסובלים מיתר לחץ דם להפחית את כמות הקפה ביום כמה שניתן ולא לעבור 2 כוסות ביום.

קפאין משתן - הקפאין משתן ועלול לגרום לאיבוד נוזלים משמעותי. חשוב לשים לב האם מקפידים על החזרת נוזלים, במיוחד בימי הקיץ ובפעילות ספורטיבית וזאת על מנת למנוע התייבשות, כיוון שהקפאין אינו מאפשר לנוזלים להישאר בכמות גבוהה בגופנו. הקפאין מגביר את כיווצי שלפוחית השתן ומעודד איבוד נוזלים מהגוף. אחד הסימנים להתייבשות הוא כאב ראש.

התמכרות - יצירת תלות של הגוף לקפאין וזה אומר חד משמעי שתיית קפה ממכרת, כאשר מתרגלים למינון הקפאין יש צורך להעלות את הכמויות על מנת להרגיש את העוררות. זה בא לידי ביטוי גם אצל ילדים ונוער הצורכים משקאות כגון שוקו, קוקה קולה, משקאות אנרגיה המכילים קפאין. גמילה מקפאין מלווה בתופעות גופניות כגון חולשה, צמרמורות ועוד ממש כמו בגמילה מחומרים אחרים.

קפאין בהיריון - נערכו מספר לא מבוטל של מחקרים על השפעת הקפאין בהיריון. נמצא שצריכת קפאין גבוהה עלולה להיות קשורה ללידת תינוקות במשקל נמוך. יש מי שטוענים ששתיית הקפה גם עלולה להשפיע על מזגו של התינוק.

קפאין ודלקת פרקים - מחקר שנערך בפינלנד ופורסם בעיתון 'בריטיש מדיקל ג'ורנל' מצא שאנשים ששותים יותר מארבעה ספלי קפה ביום מכפילים את הסיכון לחלות בדלקת פרקים, ואנשים ששותים לפחות 11 ספלים ביום מגדילים את הסיכון פי 15.

רגישות לקפאין - יש אנשים שידועים כרגישים לקפאין. אין לכך הגדרה רפואית, וברוב המקרים האבחנה היא אישית. התופעה מתבטאת בתסמינים כמו הפרעות שינה, חרדה, דיכאון ועצבנות, הפרעות במערכת העיכול ופעימות לב מהירות ולא סדירות.


יתרונות הקפאין

מעורר - מעלה את רמת הערנות מאפשר מיקוד וריכוז כמו כן מפחית עייפות. מעלה רמת דריכות ורמת תגובה.

נוגדי חמצון - מגן מפני סוגים שונים של סרטן. במחקרים אחרונים נמצא כי הקפה מכיל הרבה נוגדי חמצון שנקראים כינין (Quinines), שהופכים יותר פעילים ברגע שקולים אותם. נוגדי החימצון בשילוב המגנזיום המצוי באופן טבעי בקפה, משפיעים ביחד על רמות הסוכר בדם. זה גם ההסבר לקשר בין קפה וסיכון מופחת לסוכרת מסוג 2. לנוגדי החימצון מייחסים גם השפעה מגנה מפני סוגים שונים של סרטן. פולי הקפה מכילים נוגדי חמצון רבים, ובגלל שהכנת הקפה מתבססת ישירות על הצמח עצמו (פולי הקפה הטחונים) תכולת נוגדי החמצון בו גבוהה. סוגי הסרטן שאליהם מתייחסים החוקרים בהקשר לנוגדי החמצון ומניעת סרטן הם סרטן הכבד, הקיבה, סרטן השד ועוד. חוקרים יפנים שעקבו אחרי 60 אלף איש לאורך 9-7 שנים מצאו ששתיית כוס קפה אחת ביום מגנה מפני סרטן השד. חשוב להדגיש שמדובר בכוס אחת, במקרה זה הביטוי "כל המרבה הרי זה משובח" אינו מתאים.

משפר זיכרון - במחקר נמצא כי שתיית קפה עוזרת לשיפור הזיכרון לטווח הקצר. הקפאין מסייע להגברת הערנות ויכולת קליטת חומר לימודי. עם זאת צריך להקפיד על שתייה רבה של מים בצמוד לשתיית הקפה, כי במקביל לחיזוק הערנות, חלה ירידה של 2 אחוזים במים שבגוף, העלולה להשפיע לרעה על הזיכרון לטווח הקצר ועל הריכוז.

משפר ביצועים בספורט - מאחר וקפאין מגביר קצב פעימות לב וקצב נשימה עוזר לאצנים למרחקים ארוכים. משפר באופן משמעותי תפקוד בתרגילים אירוביים. בניסוי שנערך באוסטרליה נמצא ששרירי האתלטים צרכו שומן כמקור אנרגיה, ולא פחמימות מהמאגר הגופני. מכאן הסיקו שקפאין מגביר את ניצול האנרגיה שמופקת משומן ודוחה את השימוש בפחמימות כמקור אנרגיה מועדף בתחילתה של פעילות, וכן מגביר את כושר הסיבולת.

מאיץ פעולת מטבוליזם - מסייע לדיאטות הרזיה ומרכיב בחלק מהכמוסות להרזיה. מגביר ניצול אנרגיה המופקת משומן וכתוצאה מכך חוסך גלוקוז וניצול מאגרי האנרגיה (גליקוגן) מהגוף.

משכך כאבים - היות וקפאין מכווץ כלי דם הוא מסייע להתקפת מיגרנה כמו"כ מרכיב יעיל בתרופות לשיכוך כאבי ראש.

לסיכום - קפה אינו יכול להחליף שנת לילה טובה, תזונה נכונה, ואורח חיים בריא. בואו לא נשכח שבסך הכל מדובר בקפאין המכונה סם מעורר וכשנשתה אותו בכמות סבירה של 2 כוסות ביום סביר להניח שנהנה מהתועלות והיתרונות שלו על גופנו. אם נגזים בצריכת הקפאין נשלם על כך מחיר אז הכל עניין של מינון כמו בכל דבר בחיים!


באפשרותך להתחיל תהליך ריפוי יחד איתי צור קשר 

לתיאום פגישה 054-8091279

 

חזרה למאמרים >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
מאמרים קשורים
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת