הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

אנמיה | Anemia

אנמיה | Anemia

מחצית מחיי התהלכתי עם אנמיה ברמה כזו או אחרת. אנמיה על רקע מחסור בברזל או מחסור ב-B12 או שניהם גם יחד. כל זה היה לפני כ-15 שנים לפני שאובחנתי כחולת צליאק. מיותר לציין שלאחר האבחון הכל השתנה – נכנסתי לתחום הנטורופתיה למדתי מהי תזונה וחשיבותה לטיפול במחלות וכן מניעתן, טיפלתי בעצמי ע"י תזונה בריאה, שיניתי אורחות חיים והנה אני כאן עם הטיפים שלי. איך נתמודד עם אנמיה, מה נכניס לתזונה שלנו ומה נוריד?

מהי אנמיה? - אנמיה או חסר דם זה שם כולל למכלול של תסמינים המעידים על תכולה נמוכה של המוגלובין בדם או חסר בתאי דם אדומים שיכולים לשאת את ההמוגלובין. ההמוגלובין משמש נשא למולקולות החמצן, ומובילן מן הריאות אל איברי הגוף השונים. רמת המוגלובין נמוכה מן הערך התקין מובילה לחוסר חמצן באיברים. כתגובה לחוסר בחמצן, הגוף מפעיל מספר מנגנוני פיצוי על מנת לחמצן את הרקמות, בין היתר עליה בקצב הלב (דופק מהיר) ובקצב נשימה. לא מדובר במחלה כי אם בסימפטום והוא אופייני ושכיח מאוד אצל חולי צליאק וזאת משום בעיית הספיגה הקשה האופיינית למחלה. מלבד מחלת הצליאק ישנם סיבות רבות נוספות לאנמיה.

הסימפטומים הנפוצים ביותר הם עייפות וחולשה, נשירת שיער, חיוורון, ציפורניים דקות ושבירות, שפתיים יבשות, סחרחורת, בחילות, חוסר תיאבון, חוסר שקט ועצבנות, תחושת קור בכפות הרגליים והידיים, חולשת מערכת החיסון ונטייה לחלות ולהידבק במחלות חורף.

אבחנת אנמיה נעשית על ידי בדיקת דם מעבדתית פשוטה בה בודקים את רמת ההמוגלובין של החולה. בנוסף לבדיקת רמת ההמוגלובין נבדקים גם קריטריונים אחרים שקשורים בכדוריות הדם האדומות כגון: נפח ממוצע של כדורית הדם האדומה (MCV), כמות ממוצעת של המוגלובין בכדורית דם אדומה, אחוז הכדוריות האדומות מנפח הדם הכללי (המטוקריט), ומדדים נוספים היכולים להצביע על סיבת האנמיה.

קיימות סיבות רבות להתפתחות אנמיה או חסר דם, ביניהן סיבות הקשורות בבעיות מולדות כגון: תלסמיה, או מחלת G6PD, דימום מסיבי אצל נשים בזמן מחזור, מחלות מעי המתבטאות בליקוי בספיגה כגון צליאק שכבר הזכרתי ועוד. הסיבות השכיחות לאנמיה הם חסר בברזל, חסר בוויטמין B12 וחומצה פולית.

אנמיה מחוסר ברזל - המקור העיקרי של הברזל הינו מהמזון בעיקר ממוצרי בשר, אך רק כ- 10% מהברזל אותו אנו צורכים מן המזון נספג במערכת העיכול. ישנם חומרים המגבירים את ספיגת הברזל בגוף, ביניהם נמצא ויטמין C. חוסר בברזל מתפתח בעיקר במצבים בהם אין תזונה עשירה בברזל, או במצבים בהם דרישת הגוף לברזל עולה למשל בתקופות היריון, הנקה, ילדות, התבגרות וכן הלאה. ישנם מצבים בהם יש איבוד ברזל מהגוף כגון דימומים כרוניים ומצבים בהם הספיגה של ברזל במעיים לקויה עקב מחלות מעיים שונות.

אנמיה מחוסר ויטמין B12 או חומצה פולית - ויטמין B12 מיוצר על ידי החיידקים הפרוביוטיים במעיים כשאלה ברמה תקינה ומאוזנת. מעבר לכך המקור הכמעט יחיד לB12- הוא מהמזון בעיקר מהחי. תפקידם של ויטמין B12 וחומצה פולית הוא לסייע ביצירת כדוריות דם אדומות חדשות. חוסר במרכיבים אלו גורם לפגיעה ביצור כדוריות הדם האדומות ומתבטא בבדיקת דם ברמת המוגלובין נמוכה ובכדוריות אדומות בעלות נפח ממוצע גבוה (MCV גבוה).

מחסור ב-B12 יכול לנבוע מקושי בספיגה הקשור לחוסר ב-Intrinsic Fctor שנקשר ל- B12 ומאפשר את ספיגתו במעי. גם שתיית אלכוהול, תזונה לקויה או פגם גנטי יכולים להוביל למחסורים בוויטמין זה. חסר בחומצה פולית עשוי לנבוע גם מנטילת גלולת למניעת הריון, עישון ותרופות שונות.

הטיפול הנטורופתי הטבעי

הטיפול בשני המקרים ברפואה הקונבנציונלית הינו מתן תרופה להשלמת החוסרים. במקרה של ויטמין B12 בחסר קיצוני הטיפול הינו על ידי זריקות לשריר, הניתנות אחת לחודש. ברוב המקרים לא נעשית אבחנה למציאת שורש הבעיה אלא מתן השלמות בלבד. במצבים של אנמיה על רקע תורשתי כגון טלסמיה, אנמיה חרמשית או חסר באנזים G6PD אין טיפול.

חשוב להגיע לשורש הבעיה ולהגיע למקור המחסור ורק כך הפיתרון יהיה יעיל ולטווח ארוך. הטיפול חייב להיות מושתת על תזונה מתאימה הכוללת בתוכה השלמות תזונתיות וצמחי מרפא היעילים מאוד גם לנושא זה. קיימים צמחי מרפא בהם משתמשים מאות שנים כדי לטפל בתופעות של אנמיה. צמחי מרפא אלו הם נטולי תופעות לוואי ומחזקים מאד את הגוף מטפלים בתופעות של עייפות וחולשה.

טיפים לשיפור הספיגה ולטיפול באנמיה

• להוריד צריכת קפאין המצוי בקפה, תה ומשקאות קלים כגון קולה ושוקולד.
• להוריד צריכת מזונות מעובדים, מוצרי חלב (בעיקר חלב פרה) אשר מכילים זרחן הנקשר לברזל והופך אותו  למלח שלא נספג.
• לא לצרוך את הסיבים התזונתיים בתוסף בסמוך לצריכת הברזל, הם קושרים אליהם את הברזל ומונעים את ספיגתו.
• לשלב בין מזונות העשירים בברזל לכאלו העשירים בוויטמין C, שבאופן כללי מצוי בשפע בפירות וירקות טריים.
• כדאי לצמצם במוצרי חיטה בשל החומצה הפיטית שהחיטה מכילה ומונעת ספיגת ברזל. מומלץ לעבור לשיפון.

מזונות מן הצומח בעלי תכולת ברזל גבוהה

• עלים ירוקים - פטרוזיליה, כוסברה, עירית, תרד.
• אגוזים וזרעים - פיסטוק, צנובר, קשיו, אילסר, ברזיל, גרעיני אבטיח, אגוזי מלך, גרעיני דלעת, גרעיני חמניות, טחינה (במיוחד משומשום מלא), שקדים.
• דגנים מלאים – אורז מלא לסוגיו, קינואה, אמרנט, גריסי פנינה, כוסמת.
• קטניות - אפונה יבשה, חומוס, חילבה, סויה ומוצריה, עדשים, פול, שעועית לבנה.
• ירקות - אפונה ירוקה, ארטישוק ירושלמי, כרישה, ברוקולי.
• פירות - אפרסמון, משמשים מיובשים, צימוקים, שזיפים מיובשים, תאנים יבשות, תות עץ, רימון.

מיצי ירקות ופירות לטיפול באנמיה

אני אישית מאוד אוהבת לשלב בתפריט היומי שלי מיצי ירקות ופירות בשל תועלתם הרבה. המיצים מרוכזים בויטמינים, מינרלים אנזימים ונספגים במהירות בגוף המיצים מנקים את גופנו מרעלים ומזרזים תהליכי ריפוי של הגוף. חשוב להשתמש בירקות ופירות אורגניים בלבד.

שילובים מומלצים:
• 5 עלי חסה, 2 גזר וחופן פטרוזיליה.
• 5 עלי חסה, 2 גבעולי אספרגוס, ראש שומר, חופן פטרוזיליה, תפו"ע.
• 1/4 ראש סלק, 1 גזר, תפו"ע, חופן פטרולזייה, 2 גבעולי ריחן.
• חופן עלי תרד, 1/8 כרוב, 1 ראש סלק קטן, 2 גבעולי סלרי, תפו"ע.

לסיכום: כל שנותר זה לאמץ תזונה נכונה, להסיר מהתפריט מזונות מזיקים, לשתות כל יום מיץ ירקות ופירות לפי בחירתכם. חשוב להיות מודע גם לפאן הנפשי, מצבי סטרס ממושכים מהווים אף הם גורם לבעיות ספיגה המובילות לאנמיה וכן למחלות שונות. אז התייחסו גם למצב הנפשי, התנהלו בשלווה (ככל שהמציאות מאפשרת) אמצו ספורט על בסיס קבוע ותיהנו מהחיים.


באפשרותך להתחיל תהליך ריפוי טבעי יחד איתי צור קשר 
לתאום פגישה 054-8091279


 

חזרה לאינדקס מחלות >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת