הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

איך נערוך את הקניות שלנו לבית ואולי בכלל כדאי להיכנס למטבח?!

איך נערוך את הקניות שלנו לבית ואולי בכלל כדאי להיכנס למטבח?!

 

ראשית חוכמה במעשה תחילה – לפני שיוצאים לקניות כדאי לעשות רשימה מסודרת וכך לא תלכו לאיבוד. לפני שיוצאים לקניות כדאי לתכנן מה אנחנו הולכים להכין בבית. לצאת מהאוטומט ולהשקיע קצת מחשבה בתכנון התפריט שלנו לבני הבית. אם אנחנו משקיעים זמן לתכנון הלו"ז שלנו בקריירה ובעבודה למה שלא נעשה זאת גם בנושא הכי חשוב לנו - התזונה שלנו המתקשרת ישירות לבריאות שלנו ושל יקירינו בני הבית.

 תכננתם, עשיתם רשימת קניות ואתם בסופר השכונתי מה עליכם לעשות? – הדבר החשוב ביותר הוא ללמוד להתייחס לתווית על גבי אריזת המזון, חובה לקרוא את תוויות המזון שעל גבי המוצר לפני הקנייה או האכילה. שם מופיעים הרכיבים ורשימת הרכיבים כוללת את הרכיבים לפי סדר יורד, כלומר, הראשון הוא הרכיב המצוי ברמה הכי גבוהה והשני הבא אחריו ברמה פחותה וכך הלאה בסדר יורד. בסוף הרשימה יהיה כתוב "מידע על אלרגנים" וכאן חשוב לבדוק אם יש התייחסות לגלוטן, חלב (לקטוז), אגוזים וכן הלאה. בישראל ישנה חובה חוקית ליצרנים לציין לצד רשימת הרכיבים "מכיל גלוטן עד 20ppm" (זהו תקן בינלאומי) כאשר המוצר אינו מכיל גלוטן, או "מכיל גלוטן" כאשר המצור אכן מכיל גלוטן. לא כל היצרנים מקיימים את הוראת החוק, כך שגם הצרכן המקפיד לקרוא את רשימת הרכיבים, עלול ליפול בפח ולצרוך גלוטן שלא בידיעתו. אם אין התייחסות לגלוטן (קורה הרבה) מומלץ להימנע מאכילת המוצר עד לבירור סופי עם היצרן. 
 
איזה מילים יכולות להסתיר את הגלוטן? - מלים המעידות או עשויות להעיד על נוכחות גלוטן במזון הם: חיטה, שעורה, שיפון, שיבולת שועל, קוואקר, לתת, תמצית לתת, גלוטן, עמילן חיטה, עמילן, עמילן מאכל, עמילן מעובד, חלבון צמחי, הידרוליזט חלבון צמחי, חומרים מייצבים, רטבים, רוטב סויה, אמולסיפיירים, חומרים מתחלבים, תוספת דגנים , מיצוי דגנים, אבקות מרק, חומרי צבע, צבעי מאכל, חומץ וחומרי שימור.
 
לא פעם התחשק לי לקנות מאפים מוכנים אבל כשבדקתי ברכיבים החשק עבר לי. אני בטוחה שהמאפים המוכנים (לחם, עוגות, עוגיות וכו') שניתן לקנות מאוד טעימים ועם טעם אני אף פעם לא מתווכחת, אני שואלת את עצמי האם כדאי לי לאכול אותם, האם הם בריאים באמת? החוכמה להכין את המאפים מחומרים איכותיים ומומלצים ושיהיו בריאים וגם טעימים. האמינו לי זה אפשרי ואפילו קל, במהלך 20 שנות הצליאק שלי צברתי "וותק" מה שהפך אותי (שלא באשמתי) למומחית שאין לה מתחרים בתחום.
 
יש אנשים שמחוברים למטבח ומלאי תשוקה וכישרון באומנות הבישול והאפייה, לצערי אני לא שם. אני מאמינה שאנחנו חיים בתקופה שזמן פנוי הוא משאב יקר ולכן, אגב, תעשיית המזון כל כך משגשגת. אני ממליצה על מתכונים קלים ופשוטים שכדאי לאמץ, לעשות בכמות גדולה לחלק למנות ולהקפיא. כך יהיה לנו או לבני הבית, בזמן אמת, כל מה שחשקה נפשנו מה שגם יחסוך מאיתנו עוגמות נפש שבחסך וצורך בפיצוי.
 

בישול ואפייה זו מיומנות שניתן לרכוש אותה רק תוך כדי עשייה, לא עושים לא לומדים. אם הייתי עושה סקר ושואלת חולי צליאק ורגישים לגלוטן למה אתם הכי מתגעגעים בתזונה נחדשה שלכם? הייתי מקבלת תשובה אחת – לחם! אנחנו יודעים ש"לא על הלחם לבדו יחיה האדם" אך לנשמה צריך גם לחם, כל אחד מאיתנו משתוקק ללחם טרי רך וטעים אבל מבחינתי הלחם שלי חייב גם שיהיה בריא. אני מניחה שרובכם בזמן שצרכתם גלוטן, לא הקדשתם מחשבה מיוחדת לקמח כזה או אחר. כשהיה צורך לאפות עוגה שלפתם את הקמח הלבן או התופח וקדימה אפיתם איתו מה שרציתם. היום כבר לא! יש לנו מגוון גדול של סוגי קמח שמהם ניתן לבחור ולאפות מה שבחרנו לאפות. כל קמח הוא בעל אופי ומרקם שונה ועל כן יש צורך לשלב ביניהם ביחסים משתנים כדי לקבל את המרקם הרצוי לנו. יש על המדפים קמחים עמילניים כמו קמח תפו"א, טפיוקה, קורנפלור, אורז לבן. יש קמחים מדגנים מלאים מאורז מלא, טף, סורגום (דורה), כוסמת וקינואה, קמחים מקטניות כמו קמח חומוס, עדשים וסויה ועוד.

 
לאנשים הרגישים לשמרים ומסיבה כלשהי אינם יכולים לצרוך אותו אני ממליצה על לחם ללא שמרים על בסיס של אב' אפייה והלחם יוצא רך באופן מיוחד. בכל מקרה אני תמיד מכינה לי לחמניות ומקפיאה כך שיש לי כל הזמן לחמניות זמינות.
 
 
 
 
באפשרותך להתחיל תהליך לשינוי תזונתי יחד איתי צור קשר 
לתיאום פגישה 054-8091279

חזרה למחלת הצליאק >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
מאמרים קשורים
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת