הנתיב לבריאות - ריקי לנגברג

מותר ואסור בצליאק - תזונה | מזון ללא גלוטן

מותר ואסור בצליאק - תזונה | מזון ללא גלוטן

מזונות מותרים בצליאק

יש להקפיד על תזונה ללא גלוטן במשך כל החיים, ללא פשרות. לכן, בנוסף על ההקפדה על כך שהתזונה תהיה ללא גלוטן, יש להקפיד גם על כך שהיא תהיה מאוזנת ותספק את כל הדרישות התזונתיות המשתנות במעגל החיים. חשוב שהתזונה תכלול מזון מגוון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, כשהדגש הוא על המינרלים סידן וברזל.

עמילנים וקמחים - קמח מיוחד ללא גלוטן, קמח תפוחי אדמה, קמח אורז, קמח סויה, קמח תירס, עמילן תירס (קורנפלור), קמח חומוס. 'קונדיטור' (של גלעם) הוא הקמח המסובסד לחולי צליאק וניתן להשיגו כמעט בכל רשתות המזון הגדולות, מחירו 4.5 ₪. ישנם היום קמחים חדשים מכוסמת, עדשים וקינואה ניתן לקנות בבתי הטבע, ניתן לשלבם עם תערובת ה'קונדיטור' וזה משפר את טעמו וכן את ערכו התזונתי של הלחם לאין שיעור.

מאפים - לחם ודברי מאפה מהקמחים המותרים, ישנם בתי מאפה לרוב המתמחים במאפים מעולים לחולי צליאק ואפשר להשיג אצלם מגוון רחב של מאפים מלחם עבור לעוגיות ועוגות, בורקסים, פיצות ועוד הרשימה ארוכה (חלקם אינם מומלצים מבחינתי בשל ערכם התזונתי הירוד). פסטה: מאורז לבן ומאורז מלא, אטריות שעועית, אטריות תפוחי אדמה (חב' אסם מוציאה לקראת חג הפסח), פסטות מקינואה, סויה, תירס ועוד. ניתן למצוא בבתי טבע שפע של סוגי פסטות.

דגנים מלאים - אורז לבן ומומלץ יותר האורז המלא, פצפוצי אורז, פריכיות אורז ללא שיבולת שועל, אטריות אורז, קינואה, דוחן, אמרנט וכוסמת.

קטניות - כל הקטניות מותרות: חומוס, עדשים, סויה, פול, אפונה, שעועיות מכל הסוגים: מאש, אזוקי, מנומרת, צבעונית ולבנה.

תירס - קלחים, משומר, קפוא, חטיפי תירס שלגביהם יש אישור מהיצרן כי אינם מכילים גלוטן, פופקורן טבעי ללא תוספות.

תפוחי אדמה - כל הסוגים, בטטה. חטיפי צ'יפס שלגביהם יש אישור מהיצרן כי אינם מכילים גלוטן.

מזונות אסורים בצליאק

חיטה - קמח חיטה (לגבי קמח חיטה ללא גלוטן – מאחר שאין וודאות כי ניתן להוציא את כל הגלוטן מהחיטה, ההמלצה היום היא להימנע מצריכת קמח חיטה ללא גלוטן), כוסמין (spelt) , בורגול, סולת, קוסקוס, סובין חיטה. ופלים, חטיף שלווה, ביסקוויטים, דגני בוקר המכילים חיטה, לחם, פיתות, לחמניות, קרקרים, עוגות, עוגיות, בורקסים, כל סוגי הפסטה (סמולינה ודורום הם סוגי חיטה), אטריות ביצים (מכילות חיטה), שקדי מרק, קרוטונים, פירורי לחם.

שעורה - גריסי פנינה, לתת וטעם לתת המצוי במספר רב של דגני בוקר ומזונות מעובדים.

שיפון - לחם שיפון.
שיבולת שועל - קוואקר, גרנולה, יוגורט גרנולה, מצות שיבולת שועל, סובין שיבולת שועל, קרקרים עם שיבולת שועל.

בשר מעובד - תחליפי שניצל בשר "מן הצומח" (טבעול, זוגלובק), מוצרי סויה מעובדים, אלא אם כן צוין במפורש כי אינם מכילים גלוטן. בשר ודגים כל הסוגים אם מעובד - רק כאלה שלגביהם יש אישור מהיצרן כי אינם מכילים גלוטן. יש להיזהר מהקבאב, נקניקים, נקניקיות, קציצות המבורגר וכל מה שהוא מעובד.

חלב ומוצריו - מוצרים בתוספת גרנולה ודגנים. רצוי לצרוך מוצרי חלב שלגביהם יש אישור מהיצרן כי אינם מכילים גלוטן. משקאות חלב עמידים עלולים להכיל גלוטן.

ירקות - ירקות מוכנים עם רוטב, משומרים או קפואים בתוספת מרכיבים אסורים כמו לביבות ירק או מרקים מוכנים קנויים. לא לצרוך נבטי חיטה.

פירות - שימורים או פירות יבשים שהוספו להם קמחים. לעתים מוסיפים קמח לפירות יבשים למניעת הדבקות.

ממרחים מוכנים - יש להיזהר מממרחי טחינה, חומוס, טונה ובכלל זה סלטים מוכנים. לבדוק שיש לגביהם אישור מהיצרן כי אינם מכילים גלוטן. סלטים הנקנים מוכנים לאכילה, עלולים להכיל גלוטן. אלא אם כן צוין במפורש כי אינם מכילים גלוטן.

הכלל המנחה: בכל מקרה של ספק לגבי תכולת גלוטן במוצר, יש להימנע מצריכת המוצר עד לבירור מלא עם היצרן. כמו שנאמר: "במקרה של ספק – התרחק!".

החלטנו לאכול במסעדה, מה נשאל?

 

באפשרותך להתחיל תהליך ריפוי יחד איתי צור קשר 
לתיאום פגישה 054-8091279

 


חזרה למחלת הצליאק >>


 
צור קשר
* שם:
*אימייל:
* טלפון:
טלפון נוסף:
  טקסט חופשי:
* שדות חובה
צור קשר




הרשמה לניוזלטר
הרשמו וקבלו חינם עדכונים בנושאים: תזונה, הרזיה, בריאות ומניעת מחלות, טיפים ומתכונים הקשורים לצליאק.

הכניסו את שמכם ואת המייל שלכם למטה
שם:
* מייל:
* שדות חובה





באותו נושא
מאמרים קשורים
עיצוב, בנייה וקידום אתרים לול שיווק ברשת